"Jest jak burza śnieżna". Przełomowa tabletka na raka

Jak możemy przeczytać w publikacji na łamach magazynu Cell Chemical Biology, naukowcy wiodącego amerykańskiego szpitala opracowali "pigułkę zabijającą raka", która likwiduje guzy lite poprzez "ukierunkowaną chemioterapię".

20 lat pracy się opłaciło. Przełomowa terapia nowotworowa

"Nasza pigułka zabijająca raka jest jak burza śnieżna, która zamyka kluczowy węzeł lotniczy, odcinając wszystkie loty i odloty tylko samolotom przewożącym komórki rakowe" - tak swoje osiągnięcie, nad którym pracowała przed ponad dwie dekady, opisuje prof. Linda Malkas z City of Hope, czyli jednej z największych w Stanach Zjednoczonych organizacji zajmujących się badaniem i leczeniem raka.

A mowa o tabletce, która przechodzi właśnie badania przedkliniczne i daje nadzieję na skuteczne leczenie wielu nowotworów, w tym raka piersi, prostaty, mózgu, jajnika, szyjki macicy, skóry i płuc

AOH1996 działa poprzez atakowanie nowotworowej odmiany białka zwanego jądrowym antygenem komórek proliferujących (PCNA) - badacze wyjaśniają, że w swojej zmutowanej postaci jest ono "krytyczne" w replikacji DNA i naprawie wszystkich "rozwijających się guzów".

Tabletka zabija raka i nie rusza zdrowych komórek

Jak możemy przeczytać w badaniu opublikowanym w czasopiśmie Cell Chemical Biology, zespół przetestował skuteczność terapii na ponad 70 liniach komórek nowotworowych, a wyniki wykazały, że AOH1996 selektywnie zabija komórki nowotworowe poprzez "zakłócanie ich normalnego cyklu reprodukcyjnego".

Naukowcy dodają, że może hamować wzrost guza jako monoterapia lub leczenie skojarzone w modelach komórkowych i zwierzęcych, nie powodując toksyczności. Bo należy tu podkreślić, że naukowcy od początku stawiali na terapię celowaną, a mianowicie chcieli znaleźć lek, który działa tylko na komórki nowotworowe, nie niszcząc przy tym zdrowych

Co ciekawe, nikt wcześniej nie celował jednak PCNA jako środek terapeutyczny, ponieważ uważano go za "nieuleczalny" i dopiero zespołowi ekspertów City of Hope udało się opracować eksperymentalny lek dla tego trudnego celu białkowego.

Dowiedz się więcej na temat: leki na raka | zdrowie | rak piersi