Rosyjski samolot transportowy Ił-76 spadł z nieba. Awaria czy atak?

Ciężki odrzutowiec transportowy Ił-76 należący do rosyjskich sił powietrznych rozbił się w obwodzie biełgorodzkim w Rosji, niedaleko granicy z Ukrainą. Co przewoził? Informacje na ten temat są sprzeczne.

Ciężki odrzutowiec transportowy Ił-76 należący do rosyjskich sił powietrznych rozbił się w obwodzie biełgorodzkim w Rosji, niedaleko granicy z Ukrainą. Co przewoził? Informacje na ten temat są sprzeczne.
Ił-76 / zdj. ilustracyjne /ED JONES/AFP /AFP

Rosyjska państwowa agencja informacyjna TASS podała, że rosyjski samolot wojskowy Ił-76 rozbił się pięć do sześciu kilometrów od wsi Jabłonowo, która nie doznała jednak żadnych szkód, ponieważ "samolot rozbił się na polu za wioską". Gubernator regionu potwierdził incydent i poinformował, że na miejsce katastrofy szybko wysłano zespoły dochodzeniowe i służby ratunkowe. Według rosyjskich informacji na pokładzie maszyny znajdowało się 65 wziętych do niewoli żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy, sześciu członków załogi i trzy osoby towarzyszące.

Reklama

Katastrofa rosyjskiego Ił-76. Awaria czy celny strzał?

Informacjom tym zaprzeczają jednak ukraińskie media, które powołując się na swoje źródła przekonują, że Ił-76 transportował pociski do systemów przeciwlotniczych S300 (to właśnie te systemy wykorzystano w niedawnych atakach w obwodzie charkowskim). Ukraińscy urzędnicy zasugerowali, że Ił-76 mógł zostać zestrzelony przez systemy obrony powietrznej, a podobny scenariusz potwierdzają rosyjskie kanały na Telegramie



W sieci nie brakuje też filmów z miejsca zdarzenia, które pokazują coś, co wygląda na ślady rakiet na niebie oraz płonący samolot podczas spadania. Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow potwierdził w trakcie regularnej rozmowy z dziennikarzami katastrofę rosyjskiego samolotu, ale nie podał żadnych szczegółów:

Ił-76. Co to za maszyna?

Iljuszyn Ił-76 jest 4-silnikowym (4 silniki turboodrzutowe Sołowiew D-30KP, 117,7 kN ciągu każdy) odrzutowym radzieckim samolotem transportowym, zaprojektowanym przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Prototyp został oblatany w 1971 roku, seryjna produkcja rozpoczęła się w 1974 roku w zakładach TAPO w Uzbekistanie.

Samolot ma 46,59 m długości, 50,5 m rozpiętości skrzydeł i 14,76 m wysokości, może latać z prędkością maksymalną 900 km/h (prędkość przelotowa 750-780 km/h) na wysokości 13 000 m. 

Jednostka może przenosić ładunek o masie 40 ton na odległość 5000 km w czasie krótszym niż 6 godzin, jest zdolny do startu na krótkich pasach startowych oraz ma możliwość pracy w niesprzyjających warunkach pogodowych. W wersji wojskowej posiada dwulufowe działko automatyczne kal. 23 mm GSz-23L w ogonie samolotu.

Chociaż wyprodukowano ich w różnych wariantach mniej niż 1000 sztuk, samoloty Ił-76 były masowo wykorzystywane podczas operacji militarnych w Afganistanie, gdzie transportowały również żołnierzy. W czasie rosyjskiej inwazji na Ukrainę służą głównie do transportu sił desantowych, bo są one w stanie przewozić jednocześnie ponad 200 żołnierzy.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ił-76 | Rosja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy