Historia rodem z filmu. Hakerzy wykryli przekręt roku w Polsce

Niespotykanego odkrycia dokonała grupa hakerów, badająca przyczyny awarii pociągów firmy Newag. Działający na zlecenie firmy serwisowej eksperci mieli sprawdzić, co stoi za usterkami pociągów Newag w Polsce. Na jaw wyszło to, że producent samodzielnie i celowo uszkadzał sprzedawane maszyny. Chodziło o pieniądze.

Kolejowy potentat

Kto ma interes w tym, aby pociągi wykorzystywane m.in. na Dolnym Śląsku psuły się i wymagały serwisowania? Teoretycznie na pewno nie producent. Co jednak gdy firma może w ten sposób zarobić spore pieniądze? Okazuje się, że na rodzimym rynku kolejowym wybuchła niesamowita afera. Głównym bohaterem jest firma Newag, która odpowiada za produkcję pociągów. Spotkać je można w całym kraju.

Wielomilionowe kontrakty na dostarczanie maszyn nie są jednak równoznaczne z umowami podpisanymi w celu serwisowania sprzętu. Lukratywne współprace były rozdysponowywane na zasadach przetargów innym firmom, które miały serwisować maszyny. Okazało się jednak, że coś w całej sprawie nie gra.

Reklama

Awarie pociągów w Polsce celowe?

Spółka Newag faktycznie próbowała zdobyć zlecenia na przeglądy i serwisowanie pociągów. Jak donosi portal zaufanatrzeciastrona.pl, oferowane ceny były jednak zbyt wysokie, w związku z czym przewoźnicy wybierali bardziej konkurencyjne oferty. Jedna z nich trafiła w ręce pewnej bydgoskiej firmy, która miała zacząć serwisować pociągi i naprawiać ewentualne usterki.

Te zaczęły pojawiać się niezwykle często. Awarie pojazdów produkcji Newag uprzykrzały życie pasażerom w całym kraju, od osób korzystających z PolRegio po pasażerów pociągów Kolei Dolnośląskich czy warszawskiej SKM. Czym dokładnie był spowodowany problem?

To z początku owiane było tajemnicą, jednak sytuacja była poważna. Firma Serwis Pojazdów Szynowych Mieczkowski brała pociągi na obowiązkowy przegląd i zabierała się do prac zgodnie z instrukcjami. Maszyny były rozbierane, każda część przechodziła inspekcję, następnie całość ponownie składano i teoretycznie pojazd był gotowy do drogi. W wielu przypadkach jednak po złożeniu lokomotywy odmawiały posłuszeństwa. Nie były to jednostkowe przypadki, gdyż w pewnym momencie uziemionych było aż 6 najdłuższych pociągów Kolei Dolnośląskich.

Serwis zaufanatrzeciastrona.pl zauważa, że w podobnym czasie niemal identyczne problemy odnotowano choćby w Szczecinie. Sprawa jest o tyle poważna, że dochodzi do reorganizacji rozkładów jazdy, na tory wyruszyć muszą zastępcze składy, a warunki podróży ulegają pogorszeniu. Na ironię producent, czyli Newag odmawia udzielenia wsparcia technicznego. Co zrobić w tak beznadziejnej sytuacji?

Na ratunek hakerzy

Firma SPS postanowiła obrać nietypowy kierunek. Zwróciła się o pomoc do grup Dragon Sector, czyli chłopaków-hakerów z sukcesami na arenie międzynarodowej. Mieli pomóc uruchomić pociągi, ale również zbadać sprawę i poznać przyczyny usterek. Pociągi udało się ruszyć z szyn, ale nie był to koniec procesu. Co stoi za tak dziwnym zachowaniem maszyn?

Po długich pracach i grzebaniu w kodach okazało się, że za usterkami pociągów może stać... Newag. Dragon Sector odkrył celowe ingerencje producenta w oprogramowanie, które powodowały usterki i uniemożliwiały ruch pociągów. Wskazano m.in. założenia logiczne, przez które pociąg nie mógł być uruchomiony w dany dzień (planowany serwis), nie dało się go ruszyć, jeżeli nie był w danej lokalizacji. Do kodu wprowadzono też kilka innych zmiennych, które po zajściu sprawiały, że pojazdu nie można było uruchomić.

Grupa Dragon Sector szybko otrzymała kolejne zlecenia, tym razem z innych miejsc w Polsce. Problem był ten sam, czyli niedziałające pociągi Impuls od Newag. Michał Kowalczyk z Dragon Sector udzielił wypowiedzi Onetowi w której potwierdza, że zdaniem grupy mamy do czynienia z celowymi działaniami producenta:

Co dalej wydarzy się w tej sprawie? Wiadomo, ze temat trafił do organów ścigania i na czołówki polskich mediów. Niestety z uwagi na zawiłość problemu możliwe, że do oficjalnych wniosków i wyroków minie jeszcze sporo czasu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Newag | pociąg | lokomotywa | haker | Dolny Śląsk | Polska | Szczecin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy