Naukowcy odkryli potężne wirusy o nieznanym pochodzeniu

Francuscy naukowcy odkryli dwa nowe wirusy o niespotykanej dotąd liczbie genów. Badacze podejrzewają, że mogą one reprezentować zupełnie nową formę życia.

Mowa o Pandoravirus salinus znalezionym u wybrzeży Chile oraz Pandoravirus dulcis z Melbourne w Australii. Ich genom zawiera od 1900 do 2500 genów - dla porównania wirus grypy ma tylko 10 genów, a człowieka ok. 24000.

Oba wirusy są widoczne pod mikroskopem świetlnym i na pozór mają więcej wspólnego z komórkami niż innymi wirusami. "Ich kształt i niezwykły zestaw genów kojarzy się nam z puszką Pandory. Jej otwarcie całkowicie zmieni nasze dotychczasowe myślenie o wirusach" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu badaczy.

Większość genów nowo odkrytych wirusów wydaje się naukowcom nieznana - podobnie jak rola białek i enzymów, które kodują.

"Brak podobieństwa większości ich genów z genami innych form życia może być oznaką, że pochodzą one od zupełnie nowej prymitywnej linii komórkowej" - piszą autorzy badań.

Ich zdaniem Pandoravirus salinus i Pandoravirus dulcis mogą pochodzić z "innego drzewa życia" niż trzy znane biologii domeny, czyli bakterie, archeony (organizmy pozbawione jądra o budowie wyraźnie odmiennej od bakterii) oraz jądrowce.

Dowiedz się więcej na temat: Wirusy | DNA | genom | geny