Mercedes EQC oficjalnie zaprezentowany

Mercedes-Benz pokazał światu swój pierwszy elektryczny pojazd. Model EQC będzie pierwszym samochodem pod nową marką produktów i techniki – EQ. Skrót ten oznacza „Elektryczną Inteligencję”.

Nowy Mercedes wyróżnia się wyglądem. Jego muskularne proporcje zdradzają, że mamy do czynienia z pojazdem typu crossover/SUV, natomiast wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien nawiązują do aut coupé. Znane z innych modeli reflektory MULTIBEAM LED otrzymały przykuwające uwagę moduły i wypełnienie w kolorze czarnym. Potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis "MULTIBEAM" - także w kolorze niebieskim.

EQC jako pierwszy w gamie Mercedesa, został wyposażony w nowy układ napędowy z dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Reklama

Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii - służą do tego manetki przy kierownicy.

EQC wyposażony jest także w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania.

Podobnie jak inne produkowane obecnie modele Mercedesa, również elektryczny EQC posiada system multimedialny MBUX. W przypadku nowości niemieckiej marki, został on doposażony w odpowiednie funkcje zarezerwowanych specjalnie dla modeli elektrycznych. Wśród nich znalazło się wskazywanie zasięgu, statusu ładowania czy przepływu energii. MBUX pozwala obsługiwać też zoptymalizowaną pod kątem napędu elektrycznego nawigację oraz zarządzać ustawieniami trybów jazdy, prądu ładowania czy czasu odjazdu.

Będąc liderem technologii bezpieczeństwa, Mercedes wyposażył model EQC w najnowszą generacje systemów wspomagających. Na wyposażeniu pojazdu znalazła się m.in. funkcja, predykcyjnej regulacji prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego: gdy samochód wykryje korek na drodze, układ Active Distance Assist DISTRONIC na wszelki wypadek zmniejszy prędkość do około 100 km/h. W przypadku zatoru na autostradzie system utrzymania pasa ruchu kieruje auto w kierunku krawędzi pasa, by zostawić przestrzeń dla pojazdów służb ratowniczych.

Równocześnie EQC spełnia najwyższe wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa: poza standardowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes-Benz wprowadził dodatkowe, wyjątkowo rygorystyczne standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd.

Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanej na 2019 r. Proces budowy pojazdu zostanie zintegrowany z bieżącą pracą fabryki i będzie opierać się na najnowszych technologiach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochody elektryczne | technologie | motoryzcja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy