Hormonalna antykoncepcja powoduje poważne choroby?

Kobiety, które stosują antykoncepcję przez dłuższy czas, trzy razy częściej cierpią z powodu choroby Leśniowskiego-Crohna, która wpływa na układ trawienny i powoduje stany zapalne.

Jak twierdzi "The Telegraph", środki antykoncepcyjne mogą być odpowiedzialne za bezprecedensowy wzrost zachorowań na tę chorobę w ciągu ostatnich 50 lat (w latach 60. ubiegłego wieku rozpoczęła się era doustnych środków antykoncepcyjnych).

Reklama

Szczególnie groźna jest pigułka "dzień po", która zawiera wysoką dawkę hormonów i jest obecnie dostępna bez recepty, ale może również zwiększać ryzyko zachorowania na chorobę Crohna. Do takich wniosków doszli naukowcy po analizie stanu zdrowia 230 000 amerykańskich kobiet.

Jednak ich zdaniem same środki antykoncepcyjne nie powodują wystąpienia choroby Crohna. W grupie ryzyka znalazły się kobiety, które miały genetyczne predyspozycje do choroby Crohna. Oznacza to, że jeśli w najbliższej rodzinie znajdują się osoby z taką diagnozą, to lepiej jest powstrzymać się od przyjmowania antykoncepcji.

Choroba Crohna to choroba zapalna jelita, która powoduje trudności w trawieniu pokarmów, a także może prowadzić do osłabienia, nawracających biegunek, i niedokrwistości. Niestety, nie ma leku na tę chorobę. Lekarze mogą jedynie zmniejszać stan zapalny i walczyć z objawami.

Najlepsze tematy