Odkryto planetę, która nie powinna istnieć

​Międzynarodowy zespół naukowców odkrył niezwykły układ planetarny, w którym ciepły, masywny gazowy olbrzym okrąża niezwykle szybko rotującą gwiazdę. Zgodnie z prawami fizyki, taka planeta nie powinna istnieć.

Gwiazda HIP 65426 i otaczająca ją planeta są pełne tajemnic. Gwiazda HIP 65426 jest dwa razy większa od Słońca i powinna tworzyć znacznie masywniejsze planety od HIP 65426b. HIP 65426b jest tylko 6-12 razy większy od Jowisza. Jest także znacznie dalej niż oczekiwano - odległość dzieląca planetę od swojej macierzystej gwiazdy jest prawie 100 razy większa od odległości Ziemi od Słońca. HIP 65426 obraca się 150 razy szybciej niż Słońce i chociaż liczy zaledwie 14 mld lat, nie ma wokół niej pyłu gwiezdnego.

- Spodziewaliśmy się, że ten układ planetarny będzie miał jeszcze dysk pyłu gwiezdnego, który mógłby pojawiać się w obserwacjach. HIP 65426 nie ma w tej chwili takiego dysku. System te nie pasuje do naszych klasycznych modeli powstawania planet - powiedział Gael Chauvin z Uniwersytetu w Grenoble i Uniwersytetu w Chile.

Jak zatem powstała planeta taka jak HIP 65426b? Najprawdopodobniej znacznie bliżej gwiazdy, ale szybka rotacja HIP 65426 doprowadziła do wyrzucenia planety w dalsze rejony układu. Aby potwierdzić tę hipotezę konieczne są dalsze obserwacje.

HIP 65426b jest pierwszą planetą odkrytą przez system optyczny SPHERE zainstalowany na obserwatorium VLT w Chile.

Dowiedz się więcej na temat: Very Large Telescope | Kosmos | egzoplaneta