Potęga DVD

Niecałe dwa lata temu zaledwie 7 procent kopii filmu "Tarzan", wydanego w Stanach Zjednoczonych z przeznaczeniem do użytku domowego, stanowiły płyty DVD. Dyski z przebojem "Toy Story 2" stanowiły już 12% nakładu. Oba tytuły znalazły się w czołówce najchętniej wypożyczanych i kupowanych filmów na video i DVD. W przyszłym tygodniu w USA na obu nośnikach debiutuje film "Potwory i spółka". Płyty DVD stanowić będą aż połowę nakładu!

Podobnie będzie w przypadku ukazania się na rynku przeboju "Lilo i Stich", który w Stanach Zjednoczonych pojawi się na video i DVD w grudniu.

Reklama

Nagły wzrost zainteresowania technologią DVD w segmencie kina familijnego, to kolejny przykład na zdobywanie przez ten format coraz większej popularności wśród użytkowników. Od kilkunastu miesięcy nowa technologia zyskuje coraz więcej zwolenników i powoli wypiera przestarzałą technologię video.

Taka sytuacja cieszy bardzo przedstawicieli dystrybutorów - zyski z rozpowszechniana płyt DVD są znacznie większe, niż uzyskiwane ze sprzedaży kaset, a koszty produkcji płyt DVD zdecydowanie niższe, niż nakłady potrzebne do wypuszczenia na rynek kaset VHS.

Rekord "Shreka", który sprzedał się na DVD w ilości ponad 9 milionów kopii (38% całego nakładu), pewnie przez jakiś czas nie zostanie pobity, jednak zainteresowanie kinem familijnym dystrybuowanym na DVD wciąż wzrasta.

Wśród użytkowników największą popularnością cieszą się jednak nadal pełne akcji tytuły: "Gladiator", "X-MEN", "Matrix", "Patriota", "Mission: Impossible 2".

Najbardziej oczekiwaną premierą rynku video i DVD jest w tym roku niewątpliwie pojawienie się na obu nośnikach filmu "Władca pierścieni: Drużyna pierścienia". Analitycy przewidują, iż co najmniej 70 procent nakładu stanowić będą płyty DVD, przede wszystkim ze względu na ogromną ilość materiałów dodatkowych, które będzie można znaleźć na dysku, a także nowy materiał filmowy, również dostępny tylko na płycie.

Będzie to imponujący wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę, iż odtwarzacze DVD są tylko w 40% gospodarstw domowych deklarujących posiadanie video. Jednak wskaźnik ten stale wzrasta.

Najszybszy postęp można zanotować wśród "męskich" tytułów - kobiety i dzieci wolniej przekonują się do nowej technologii. Listy przebojów video i DVD, rozpatrywane pod kątem użytkowników, w przypadku mężczyzn różnią się znacząco, natomiast dzięki wyborom kobiet i dzieci zestawienia najchętniej oglądanych obrazów na obu nośnikach są identyczne. W pierwszej szóstce znaleźć można filmy: "Tarzan", "Toy Story 2", "Stuart Malutki", "Mała Syrenka 2: Powrót do morza", "Pokemon: Film pierwszy", "Tygrys i przyjaciele".

Wszystko jednak wskazuje na to, że oba "światy" połączą się.

Trzy przeboje familijnego rynku VHS w pierwszej połowie tego roku, to filmy: "Harry Potter i kamień filozoficzny", "Kopciuszek II: Spełnione marzenia", "Atlantyda - zaginiony ląd", które są również w pierwszej ósemce najlepiej sprzedawanych tytułów na DVD.

Analitycy przewidują, iż liczba filmów wspólnych dla obu box office'ów, będzie gwałtownie rosnąć, przede wszystkim za sprawą debiutu w najbliższych miesiącach na amerykańskim rynku video i DVD, takich przebojów, jak: "Potwory i spółka", "Epoka lodowcowa", "Scooby-Doo", "Mustang z Dzikiej Doliny", "Stuart Malutki 2", które zainteresują nie tylko dzieci, lecz również ich rodziców.

Mimo, że filmy które przyciągają przed ekran telewizora co najmniej dwa pokolenia, cieszą się większą popularnością jako wydania DVD (50% nakładu filmu "Harry Potter i kamień filozoficzny" stanowiły płyty DVD), to obrazy kierowane wyłącznie do młodocianej widowni także zaczynają cieszyć się coraz większym powodzeniem w postaci płyt, a nie kaset.

W ubiegłym roku nakład DVD flmu "Barbie - Dziadek do orzechów" wynosił zaledwie 10% całej edycji. Nakład DVD kontynuacji filmu, obrazu "Barbie as Rapunzel", który ma zadebiutować w Stanach Zjednoczonych w październiku, wyniesie najprawdopodobniej 30% - 40%.

Rynek VHS przewyższa nadal rynek DVD w dystrybucji filmów edukacyjnych i poradników. Wydaje się jednak, że i w tej dziedzinie nastąpi niedługo zmiana warty.

Dowiedz się więcej na temat: filmy | VHS | Toy Story | procent | video | film | DVD

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje