Dwadzieścia lat Photoshopa

19 lutego 1990 roku zadebiutował Adobe Photoshop 1.0 - program, bez którego dzisiaj nie może się obyć świat poligrafii, reklamy ani mody.

19 lutego 1990 roku zadebiutował Adobe Photoshop 1.0 - program, bez którego dzisiaj nie może się obyć świat poligrafii, reklamy ani mody.

Trzy lata wcześniej Thomas Knoll - doktorant z Uniwersytetu Michigan - napisał aplikację Display pozwalającą wyświetlać obrazy w skali szarości na monochromatycznym ekranie Macintosha Plus. Narzędzie zainteresowało Johna Knolla (prywatnie brata Thomasa, zatrudnionego w wytwórni Industrial Light & Magic), który zaproponował przerobienie go na program do obróbki grafiki. W efekcie sześć miesięcy później powstał ImagePro, szybko przemianowany na PhotoShopa. Thomas Knoll podpisał krótkoterminową umowę z działającą w branży skanerów firmą Barneyscan - ta miała dodawać aplikację do swoich urządzeń. W ten sposób rozeszło się około 200 kopii PhotoShopa.

Reklama

Tymczasem John Knoll odwiedził kalifornijską Dolinę Krzemową i pokazał PhotoShopa Russellowi Brownowi - dyrektorowi ds. grafiki w firmie Adobe, oraz współzałożycielowi przedsiębiorstwa Johnowi Warnockowi. Ci zdecydowali się nabyć licencję na PhotoShopa; umowę podpisano we wrześniu 1988 roku, a przy okazji jeszcze raz zmieniono nazwę aplikacji: z wielkiego "S" zrobiła się mała litera.

I tak dokładnie przed dwudziestu laty, po kilku miesiącach prac nad poprawkami w kodzie programu, pojawił się Photoshop 1.0, ale wyłącznie w wersji dla komputerów Macintosh. Drugie wydanie (z 1991 roku) również przygotowano tylko dla maszyn Apple'a. Użytkownicy zwykłych pecetów musieli poczekać do roku 1993, kiedy to Microsoft wydał system Windows 3.1: właśnie wtedy szefowie Adobe'a zdecydowali się na opublikowanie Photoshopa 2.5 także w wariancie dla maszyn bazujących na architekturze IBM-a. A w 1995 roku ostatecznie odkupili aplikację od braci Knollów.

Od tego czasu pojawiły się nie tylko kolejne wydania klasycznego Photoshopa, którego zakres funkcji rósł zarówno ze względu na dopieszczanie produktu przez Adobe'a, jak i przejmowanie technologii od wykupionych firm - takich jak Macromedia. Na świat przyszły także lżejsze warianty pakietu, rozprowadzane często wraz z cyfrowymi aparatami fotograficznymi, a przygotowane z myślą o hobbystach i osobach niepotrzebujących kombajnu do obróbki pojedynczych zdjęć. Adobe ma w tym swój interes - oryginalny Photoshop należy do najchętniej "piraconych" aplikacji. Niezależnie od tego liczba legalnych użytkowników przekroczyła już 10 milionów: znajdziemy wśród nich grafików, filmowców, agencje modelek... Tę listę dałoby się ciągnąć długo. Dość powiedzieć, że Photoshop trafił już nawet do języka potocznego: chyba każdy zna pogardliwe określenie "miszcz fotoszopa".

Oficjalna impreza urodzinowa, organizowana przez National Association of Photoshop Professional, odbędzie się dzisiaj w San Francisco. Wezmą w niej udział m.in. przedstawiciele firmy Adobe odpowiedzialni za programy graficzne - John Loiacono i Kevin Connor oraz Thomas Knoll. Całość będzie transmitowana na żywo na stronie Photoshop 20th Anniversary, a prezentację najstarszego wydania pakietu zobaczymy na stronie AdobeTV.

HeiseOnline
Dowiedz się więcej na temat: Adobe | świat | Facebook | thomas | Photoshop
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy