Ulubione notebooki Polaków

Jakich laptopów poszukują Polacy? Którzy producenci cieszą się największym uznaniem, jaki powinien być notebook idealny i ile powinien kosztować? Przedstawiamy raport o sprzedaży notebooków w 2009 roku.

Zgodnie z przewidywaniami, miniony rok nie był łatwy dla producentów laptopów. Po względnie dobrym I kwartale, kolejne dwa przyniosły wyraźny spadek potencjalnego popytu na komputery przenośne. Tradycyjnie dobry ostatni kwartał przyniósł jednak wzrost potencjalnego popytu o 10 proc. w stosunku do dobrego I kwartału.

Reklama

Badanie predyspozycji klientów przeprowadzono na podstawie zapytań w porównywarce Skąpiec.pl. Badaniem objęte zostały 4 kwartały 2009 roku uwzględniając preferencje konsumentów w zakresie matrycy, procesora, pojemności dysku twardego, pamięci RAM a także marki. Odrębną analizowaną kategorią był poziom cen notebooków.

Rok konsolidacji?

Pomimo, że czołówka prezentuje się identycznie jak rok wcześniej, nastąpiło wyraźne spłaszczenie różnic pomiędzy liderem, a kolejnymi miejscami w naszym rankingu. Najbardziej poszukiwaną marką był w minionym roku sprzęt firmy Asus (18,93 proc. zapytań), wiceliderem był HP (18,78 proc.), zaś kolejne miejsca zajęły Toshiba (14,96 proc.), Acer (10,45 proc.) i Lenovo (10,16 proc.).

Wyraźnie pokazuje to brak zróżnicowania oferty poszczególnych producentów zarówno pod względem technologii (dominacja Intela) jak i wzornictwa (wszechobecny lakier fortepianowy). W tej sytuacji podstawowym kryterium wyboru staje się cena i w dalszej kolejności marketingowa siła marki.

Nadal dominuje mainstream Laptop uniwersalny - to wciąż najczęstsze wskazanie internautów. Podobnie jak w poprzednim roku szukamy zatem niedrogiego sprzętu, z wyświetlaczem o przekątnej 15,4 cali z nieco większym dyskiem (250GB) i pamięcią (2-4 GB) która zaspokoi wymagania najnowszych systemów operacyjnych. Takiego sprzętu poszukuje blisko 60 proc. badanych.

Zgodnie z przewidywaniami, hitem minionego roku okazały się netbooki, które cieszyły się zainteresowaniem 13 proc. internautów - zdecydowanie większym niż subnotebooki o przekątnej ekranu 12 cali (2,8 proc.) czy nieco większe 13,3 calowe modele (5,2 proc. wskazań). Co ciekawe, laptopy największe - powyżej 17 cali - zainteresowały prawie 15 proc. badanych internautów.

Wygrani i przegrani

W czasach spowolnienia gospodarczego i presji cenowej większość producentów nie wykazuje skłonności do odważnych premier, a wygrywają ci, którzy mają atrakcyjne portfolio i konkurencyjne ceny. Stąd zapewne umocnienie się liderów rynku i wyrównanie stawki.

Spektakularnych zmian nie było, choć na uwagę zasługuje wzrost zainteresowania sprzętem Dell i minimalny spadek Samsunga. Po rozstaniu z Siemensem firma Fujitsu nadal nie zdołała odzyskać utraconej pozycji wzbudzając zainteresowanie zaledwie 2,15 proc. badanych.

Dowiedz się więcej na temat: firmy | notebooki

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje