Stracone na zawsze - 41 proc. ofiar cyberoszustw nigdy nie odzyskuje swoich pieniędzy

​Z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab wraz z B2B International latem 2013 r. wynika, że 41 proc. użytkowników, którzy stracili pieniądze w wyniku finansowych cyberoszustw, nigdy nie odzyskało ani grosza ze swojej własności.


Reklama

W teorii, gdy oszustom uda się ukraść pieniądze z banku lub konta służącego do dokonywania e-płatności, środki te mogą zostać zwrócone przez bank - w ramach postępowania sądowego lub śledztwa policyjnego. Jednak, jak wykazało badanie Kaspersky Lab, użytkownicy nie mają gwarancji, że tak się stanie. Tylko 45 proc. ankietowanych, którzy ucierpieli w wyniku oszustwa online, odzyskało w pełni skradzione pieniądze. Dalsze 14 proc. odzyskało jedynie część, natomiast aż 41 proc. badanych nie otrzymało absolutnie żadnego
zwrotu skradzionej własności.

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez 33 proc. ofiar, pieniądze najczęściej były niemożliwe do odzyskania, gdy zostały skradzione w trakcie operacji płatności elektronicznej. W 17 proc. przypadków pieniądze zniknęły podczas wykonywania transakcji bankowych online, a 13 proc. poszkodowanych straciło swoje środki korzystając ze sklepów internetowych. Banki i sklepy online zwracają pieniądze oszukanym klientom znacznie częściej niż np. systemy e-płatności: ogólnie, tylko 12 proc. użytkowników otrzymało pełny zwrot aktywów straconych w ramach tego typu usług. Tylko jeden na dziesięciu ankietowanych miał na tyle szczęścia, by odzyskać wszystkie stracone pieniądze.

Jednocześnie, wielu użytkowników ma pewność, że ich transakcje są odpowiednio chronione przez dostawców wspomnianych usług. 45 proc. respondentów uważa, że bank jest odpowiedzialny za zwrot pieniędzy straconych w wyniku oszustw we wszelkich operacjach
finansowych online, a wg 45 proc. banki powinny dostarczać bezpłatne narzędzia pozwalające zabezpieczać transakcje w internecie. Niestety, organizacje te nie zawsze są skłonne oferować zabezpieczenia na odpowiednio wysokim poziomie - z technicznych i innych
powodów. Sprawia to, że ataki na operacje finansowe online są jeszcze bardziej atrakcyjne dla cyberprzestępców. Na szczęście, istnieją metody pozwalające na poprawę tej sytuacji.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo transakcji online

Idealnym sposobem na poprawę bezpieczeństwa podczas wykonywania operacji finansowych online jest skorzystanie ze skutecznego rozwiązania antywirusowego, a najlepiej z rozbudowanego pakietu ochronnego. Warto jednak pamiętać, że gdy cyberatak
jest wycelowany bezpośrednio w pieniądze, ochrona "uniwersalna", oferowana przez większość pakietów typu Internet Security, może okazać się niewystarczająca. Aby maksymalnie zwiększyć zyski z ataków, cyberoszuści inwestują w specjalistyczne szkodliwe
oprogramowanie, które jest bardzo trudne do wykrycia dla wielu rozwiązań antywirusowych.

Cyberprzestępcy mogą się posunąć do kupienia technologii, która pozwoli im wykorzystać niezałatane jeszcze luki w zabezpieczeniach popularnych aplikacji (takich jak Adobe Reader czy Oracle Java) lub do tworzenia wiernych kopii systemów bankowości czy też płatności
online, a to jedynie czubek góry lodowej - arsenał dostępny dla przestępców jest znacznie bardziej bogaty.



INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: cyberbezpieczeństwo | cyberataki | cyberprzestępcy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje