To przypomina magię. Naukowcy stworzyli wspinający się piasek

Stworzony przez naukowców piasek na pierwszy rzut oka zachowuje się wbrew grawitacji. Potrafi jak szalony wspinać się po schodach, a nawet ścianach. Nikt jeszcze nie wie, jak wykorzystać to cudo.

Wyobraź sobie, że trzymasz klepsydrę z piaskiem. Obracasz ją i czekasz, aż piasek zacznie spadać w dół. Tymczasem on zaczyna się po szklanych ściankach wspinać do góry. Jest to możliwe, jeśli zamiast zwykłego piasku użyjemy drobnych kuleczek z materiału, który stworzyli naukowcy.

Odkrycie zostało dokonane przypadkiem. Dr Samuel Wilson-Whitford trzymał w laboratoryjnej próbówce małe cząsteczki polimerów pokryte żelazem. Kiedy zbliżył do próbówki magnes zauważył coś nieprawdopodobnego: cząsteczki materiału zaczęły zachowywać się wbrew grawitacji.

Naukowiec natychmiast poinformował o dziwnym odkryciu wydział fizyki na Lehigh University (USA). Wykonano kolejne eksperymenty i stało się jasne, że coś z tym "sztucznym, polimerowym piaskiem" jest nie tak.

Naukowcy błyskawicznie wzięli się do roboty i zaczęli szukać przyczyny dziwnego zachowania drobin z polimerów. Okazało się, że kluczem jest bardzo osobliwa budowa polimerowych ziaren. Dzięki układowi kątów stworzono materiał zachowujący się sprzecznie z intuicją, który miał coś, co naukowcy nazwali  "ujemnym kątem tarcia".

Wystarczyło do tego dodać działanie grawitacji i ziemskiego pola magnetycznego, aby cząsteczki zaczęły się samoczynnie obracać. Kiedy drobiny natrafiają na przeszkodę w postaci np. schodka, wtedy zaczyna się unikalne zjawisko fizyczne i piasek z polimerów zaczyna się "wspinać".

Film pokazujący dziwne zjawisko został pokazany w serwisie YouTube.

W ostatnim numerze najbardziej słynnego naukowego periodyku "Nature" zostały opublikowane wyniki badań zespołu nad samoczynnie wspinającym się piaskiem. Naukowcy są pełni entuzjazmu, że ich odkrycie jest czymś absolutnie wyjątkowym, choć jeszcze nie wiadomo, do czego się może przydać.

Naukowcy obiecują, że jeszcze w tym roku przedstawią możliwości wykorzystania niezwykłego materiału.

Dowiedz się więcej na temat: Andrzej Piaseczny | Fizyka | odkrycie naukowców | polimery