Stare i chore komórki mózgu można zastąpić nowymi. Niewiarygodny przeszczep

Naukowcy przeszczepili komórki zdolne do tworzenia wyspecjalizowanych komórek wspomagających mózg. Ich sukces otwiera drzwi do skutecznego leczenia szeregu schorzeń, jak stwardnienie rozsiane choroba Alzheimera, autyzm czy schizofrenia.

Naukowcy o krok od przełomu leczenia wielu chorób neurodegeneracyjnych /123RF/PICSEL

To może być przełom w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych

Badacze już wcześniej udowodnili, że zdrowe ludzkie komórki glejowe mogą zastąpić niezdrowe mysie po przeszczepieniu w chorobie Huntingtona, rzadkim i śmiertelnym schorzeniu dziedzicznym, które powoduje postępujący rozpad neuronów.

Teraz chcieli zaś sprawdzić, czy zdrowe komórki ludzkie mogą zastąpić chore komórki ludzkie - warto w tym miejscu wyjaśnić, że "komórki glejowe" to ogólny termin określający komórki tworzące system wspierający komórki nerwowe.

W tym celu wprowadzili zdrowe komórki glejowe do mysich chimer (organizm zbudowany z komórek różniących się genetycznie), którym wcześniej wstrzyknięto komórki macierzyste pochodzące od ludzi z chorobą Huntingtona - naukowcy odkryli, że zdrowe komórki całkowicie zastąpiły te chore.

Naukowcy potrafią zastąpić chore i starzejące się komórki mózgu

Co więcej, jak możemy przeczytać w badaniu opublikowanym na łamach magazynu Nature Biotechnology, kiedy komórki młodszych dawców zostały wprowadzone do mózgów humanizowanych myszy, konkurowały one także ze zdrowymi, ale starzejącymi się komórkami i zastępowały je

Naukowcy twierdzą, że to odkrycie jest znaczące i daje potencjał opracowania terapii, które można zastosować w wielu różnych scenariuszach

Komórki glejowe mają kluczowe znaczenie dla rozwoju niektórych neuropatologii, jak takie choroby neurodegeneracyjne, jak stwardnienie zanikowe boczne (ALS), padaczka, stwardnienie rozsiane (MS), choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera.

Naukowcy są też przekonani, że metoda zadziała w wielu różnych zaburzeniach neuropsychiatrycznych, jak zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), afektywne dwubiegunowe czy schizofrenia, dlatego liczą na testy kliniczne na ludziach w ciągu kilku najbliższych lat.

Dowiedz się więcej na temat: Mózg | przeszczep