Rosjanie ewakuują wielkie samoloty Ił-76. Czego się obawiają?

Rosyjska armia ewakuuje swoje ogromne samoloty transportowe z bazy lotniczej leżącej blisko Estonii. Maszyny Ił-76 trafią na Syberię - w obawie o ich bezpieczeństwo.

Rosyjska armia ewakuuje swoje ogromne samoloty transportowe z bazy lotniczej leżącej blisko Estonii. Maszyny Ił-76 trafią na Syberię - w obawie o ich bezpieczeństwo.
Rosja ewakuuje swoje największe samoloty /123RF/PICSEL

Gdy Siły Zbrojne Ukrainy jesienią ubiegłego roku zaczęły używać dronów kamikadze dalekiego zasięgu i atakować nimi lotniska leżące bezpośrednio na terytorium Rosji, Kreml postanowił ewakuować swoje strategiczne bombowce, myśliwce i śmigłowce w głąb kraju, a teraz nadszedł czas również na samoloty transportowe.

Reklama

Niedawno flota dronów zaatakowała lotnisko w Pskowie, które leży blisko granicy z Estonią. Zniszczono lub uszkodzono tam kilka rosyjskich samolotów transportowych Ił-76, które niezbędne są armii do transportowania żołnierzy, zapasów czy amunicji, m.in. do Biełgorodu, gdzie znajduje się duże centrum logistyczne.

Rosjanie ewakuują swoje samoloty transportowe

Teraz dochodzą do nas wieści, że Kreml tak bardzo obawia się o bezpieczeństwo reszty maszyn tam stacjonujących, że postanowił przenieść całą flotę na daleką Syberię. Z oficjalnej informacji wynika, że Psków opuści co najmniej 10 samolotów Ił-76 oraz ok. 1500 osób wchodzących w skład personelu wojskowego.

Nowy dom znajdą one w bazie lotniczej w Niżniewartowsku. Jest to miasto położone w azjatyckiej części Rosji, w obwodzie tiumeńskim, w Chatny-Mansyjskim Okręgu Autonomicznym. Jest wielce prawdopodobne, że samoloty te już nie będą brały udziału w codziennych misjach zaopatrzeniowych ukraińskiego frontu.

Kreml obawia się ataków ukraińskich dronów kamikadze

Armia ma je wykorzystać do transportu sprzętu pomiędzy fabrykami pojazdów i uzbrojenia, które leżą na Syberii. Analitycy militarni nie mają wątpliwości, że taka decyzja jest podyktowana problemami armii w zapewnieniu lotniskom i strategicznym obiektom wojskowym odpowiedniego bezpieczeństwa za pomocą systemów obrony powietrznej S-300, S-400 czy Pancyr.

Większość pozostałych samolotów zostanie zgromadzona w jednej bazie położonej niedaleko granicy z Ukrainą w Biełgorodzie i tam będą mogły one liczyć na osłonę całej floty systemów obrony.

Czym jest rosyjski samolot Ił-76?

Iljuszyn Ił-76 jest 4-silnikowym (4 silniki turboodrzutowe Sołowiew D-30KP, 117,7 kN ciągu każdy) odrzutowym radzieckim samolotem transportowym, zaprojektowanym przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Prototyp został oblatany w 1971 roku, seryjna produkcja rozpoczęła się w 1974 roku w zakładach TAPO w Uzbekistanie.

Samolot ma 46,59 m długości, 50,5 m rozpiętości skrzydeł i 14,76 m wysokości, może latać z prędkością maksymalną 900 km/h (prędkość przelotowa 750-780 km/h) na wysokości 13 000 m. Jednostka może przenosić ładunek o masie 40 ton na odległość 5000 km w czasie krótszym niż 6 godzin, jest zdolny do startu na krótkich pasach startowych oraz ma możliwość pracy w niesprzyjających warunkach pogodowych. W wersji wojskowej posiada dwulufowe działko automatyczne kal. 23 mm GSz-23L w ogonie samolotu.

Chociaż wyprodukowano ich w różnych wariantach mniej niż 1000 sztuk, samoloty Ił-76 były masowo wykorzystywane podczas operacji militarnych w Afganistanie, gdzie transportowały również żołnierzy. W czasie rosyjskiej inwazji na Ukrainę służą głównie do transportu sił desantowych, bo są one w stanie przewozić jednocześnie ponad 200 żołnierzy. Większość wyprodukowanych maszyn lata we flotach armii innych krajów na całym świecie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzęt wojskowy | Afganistan | Biełgorod | Estonia | Ukraina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy