2000 wagonów i 30 kilometrów. Carski pociąg przy linii frontu
Kawałek na południe od najbardziej aktywnego miejsca frontu – Awdijewki – Rosjanie postawili żelazny mur ciągnący się na 30 kilometrów. Głównym celem jest zapewne stworzenie kolejnej linii obrony, ale eksperci nie wykluczają także innego przeznaczenia "carskiego pociągu". Czy fortyfikacja na torach może poruszać się wzdłuż linii frontu?
11 lutego amerykański Instytut Badań nad Wojną (ISW) w swoim raporcie doniósł o nowej, specyficznej konstrukcji, którą Rosjanie budują właśnie niecałe 6 kilometrów od linii frontu (na wysokości Nowomychajliwki w obwodzie donieckim). Dystans ten różni się w zależności od punktu pomiaru, bo całość ciągnie się przez ok. 30 kilometrów torów kolejowych.
"Carski pociąg", bo taka nazwa szybko przylgnęła do tego przedsięwzięcia, to ponad 2000 połączonych ze sobą wagonów kolejowych różnego typu, które wojska rosyjskie przejęły na terenach okupowanych. Na podstawie zdjęć satelitarnych długość nietypowej linii umocnień oszacowano na 30 km, na odcinku kolejowym od Ołeniwki (ok. 15 km na południe od Doniecka) do Wołnowachy leżącej w pobliżu zbiegu frontu południowego i wschodniego.