Naukowcy odkryli sposób wyleczenia najgroźniejszego raka mózgu

Glejak wielopostaciowy to jeden z najgroźniejszych nowotworów mózgu, powodujący powolną i bolesną śmierć. Przez lata ta choroba była tajemnicą, jednak teraz naukowcy poznali powód jej powstania i rozwoju. Tym samym po raz pierwszy poznali słaby punkt glejaka, który może zostać wykorzystany do jego zwalczania.

• Glejak wielopostaciowy to nowotwór, który rocznie zabija około 240 tys. osób na całym świecie. Wszystko przez agresywny rozwój choroby, który prowadził do trudnego i często nieskutecznego leczenia.
  • Niedługo może to się jednak zmienić, dzięki naukowcom z Cold Spring Harbor Laboratory w Nowym Jorku. Jako pierwsi w historii znaleźli słaby punkt glejaka.
  • Okazuje się, że powodem tego raka mózgu jest wysoka aktywność białka określanego jako BRD8 produkowanego w jednym z ludzkich genomów.
  • Według badaczy "wyłączenie" aktywności białka BRD8 może być podstawą w zwalczaniu nowotworu.

Czym jest glejak wielopostaciowy?

To najczęstszy rak mózgu wśród dorosłych na świecie, na którego co roku umiera 240 tys. osób, a wśród jego ofiar jest m.in. najstarszy syn obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych. Wynika to z jego agresywnej natury, gdzie pojawia się nagle i szybko rozwija, dzięki migracji komórek nowotworowych. Co jednak szczególnie niebezpieczne komórki glejaka wielopostaciowego, przyjmują różne formy i cechy morfologiczne, upodabniając się do niegroźnych komórek. Utrudnia to identyfikacje i leczenie.

Przez umiejętność kamuflażu, często w walce z glejakiem nie pomaga jedyna forma walki w postaci operacji i późniejszej chemioterapii. Nowe odkrycie naukowców z Cold Spring Harbor Laboratory może jednak odmienić tę nierówną walkę z glejakiem i umożliwić przechytrzenie jego sztuczek.

Nowy sposób na pokonanie glejaka wielopostaciowego

Naukowcy w swoich badaniach chcieli znaleźć przyczynę tego, co powoduje nowotwór. Zauważyli, że za jego rozwój odpowiada zwiększona aktywność białka BRD8. Okazuje się, że w momencie ataku glejaka, zwiększa się produkcja BRD8, który atakuje inne białko P53, odpowiadające w naszym organizmie za hamowanie rozwoju nowotworów. W ten sposób tracimy podstawowy mechanizm pierwszej obrony przed glejakiem wielopostaciowym. Zahamowanie nadprodukcji białka BRD8 może być pierwszym poważnym krokiem w walce z chorobą.

Naukowcy już stworzyli plan jak unieruchomić BRD8, tworząc terapię. Według nich opracowanie specjalnych cząsteczek może zakłócić jego interakcje z białkiem P53. Zadziałałoby to u wszystkich pacjentów, u których białko P53 nie zmutowało podczas ataku glejaka, czyli w 71% przypadków. Doprowadziłoby to do zahamowania rozwoju nowotworu i ostatecznie zniszczenia jego komórek.

Taki plan ma szerokie oparcie w danych z badań na ludziach. Niemniej ze względu na różnorodność przypadków glejaka, potrzebne są szersze analizy. Jednak obecne wyniki badań są obiecujące i mogą stanowić ratunek dla wielu ludzi.

Dowiedz się więcej na temat: nowotwór mózgu | glejak mózgu | leczenie nowotworów