Gdańsk Główny otwarty ponownie po czterech latach. Jest co podziwiać

Po czterech latach otwarto ponownie dworzec kolejowy Gdańsk Główny. Dzięki renowacji i modernizacji przywrócono mu dawny blask i dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wymogów środowiskowych.

Po czterech latach ponownie otworzono dworzec kolejowy Gdańsk Główny. Jego renowacja i modernizacja kosztowały 120 milionów złotych. Już skorzystali z niego pierwsi podróżni.

Jedna z najtrudniejszych inwestycji

Dworzec kolejowy Gdańsk Główny został wybudowany w latach 1896 - 1900 w stylu renesansu gdańskiego według projektu architektów Alexandra Rüdella, Paula Thoemera oraz Georga Cunyego. Warto przypomnieć, że sam styl został przeniesiony na teren Pomorza przez mistrzów niderlandzkich, a jego rozkwit przypada na drugą połowę XVI wieku. Do znanych zabytków miasta pochodzących z tego okresu należą: Brama Zielona Głównego Miasta, Wielka Zbrojownia w Gdańsku zwana arsenałem czy Ratusz Starego Miasta. 

Reklama

Jednym z elementów przebudowy były prace konserwatorskie. Dzięki nim odtworzona została bryła budynku, przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziny z blachy miedzianej, a dach dworca pokryto ceramiczną dachówką w dwóch kolorach - żółtym i zielonkawym - tworzącą charakterystyczny, widoczny z daleka zygzakowaty wzór.

Renowacji poddano wieżę z zegarami o wysokości 48 metrów, herby Gdańska znajdujące się nad wejściem głównym trzymane przez lwy oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej i inne detale. Całość została także podkreślona nową iluminacją dworca.

Poza zdobioną elewacją odnowiono również wnętrze

Wiele uwagi poświęcono holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej i w latach 60. XX wieku został niemal pozbawiony detali architektonicznych. Dodatkowo przywrócono oryginalną kolorystykę ścian i odtworzono witryny dębowe kasy biletowe i zrekonstruowano witraże wykonane ze szkła katedralnego. Korzystając z materiałów archiwalnych, odtworzono także herby miast pomorskich, m.in. Gdańska, Lęborka, Słupska czy Tczewa.

Historycznie, ale z nowoczesnym podejściem

Odtworzenie historycznego piękna dworca było niezwykle istotne, ale nie mogło odbyć się to kosztem części podróżnych. Podczas prac w budynku dworca oraz jego otoczeniu zlikwidowano bariery architektoniczne, dzięki czemu ma być w całości dostępny dla osób niepełnosprawnych. Pojawiły się oznaczenia w alfabecie Braille’a, nowe windy oraz pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, które ułatwiają komunikację osobom korzystającym z aparatów słuchowych.

Zadbano także o środowisko. Pojawiły się pompy ciepła współpracujące z centralami klimatyzacyjnymi, energooszczędne oświetlenie. Postawiono na częściowy odzysk wody deszczowej oraz tej zużywanej w umywalkach i prysznicach. Po podczyszczeniu będzie ona używana do spłukiwania toalet.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Architektura
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy