Co będzie popularne w 2010 roku

W tym roku sprzeda się wiele milionów tabletów z dostępem do internetu. Przewidywany jest też wzrost popularności serwisów muzycznych i telewizji 3D oraz rozwój technologii VoIP. W sektorze telefonów prognozuje się umacnianie pozycji smartfonów - wynika z raportu firmy Deloitte'a.

Dział Technologii, Mediów i Telekomunikacji (TMT) firmy doradczej Deloitte opublikował doroczne prognozy na najbliższy rok. "TMT Predictions 2010" zostały stworzone na podstawie prognoz ekspertów firmy oraz danych pochodzących od globalnych klientów Deloitte. W tegorocznym raporcie dominują trzy tematy: gospodarka, digitalizacja i czyste technologie.

Reklama

Media 2010 - zyski nadal w reklamie

W przypadku branży medialnej raport TMT przewiduje, że 2010 r. będzie przełomowy dla serwisów muzycznych. Liczba zarejestrowanych i płacących za usługi użytkowników na abonamentowych serwisach internetowych powinna przekroczyć 10 mln osób, a całość przychodów powinna kształtować się na poziomie 100 mln dolarów (przy rocznych przychodach ze sprzedaży płyt CD w wysokości 14,4 miliarda dolarów oraz dodatkowo 6 miliardach dolarów z opłat za pobieranie muzyki online).

- Eksperci Deloitte uważają, że w tym roku wydawcy dzienników i magazynów będą kontynuowali debatę na temat wprowadzenia płatności za udostępnienie treści online. Jednak tylko niewielu z nich podejmie taką decyzję, a jeszcze mniej osiągnie z tego tytułu znaczący zysk. Głównym źródłem przychodów branży medialnej z działalności online pozostanie nadal reklama. Z ciekawostek technologicznych wynika, że w nadchodzącym roku szykuje się kilka ważnych wydarzeń dla rynku telewizji 3D, w tym uruchomienie pierwszych w pełni trójwymiarowych kanałów w Europie i Stanach Zjednoczonych.

- Jednakże rynek ten czeka też wiele wyzwań związanych z zasięgiem i zyskownością. Pod koniec 2010 r. zarówno liczba abonentów, jak i wielkość przychodów z subskrypcji kanałów 3D oraz ze sprzedaży odbiorników powinny pozostać znikome. W 2010 r. większość programów telewizyjnych i audycji radiowych będzie nadal odbierana w sposób liniowy, czyli zgodnie z ramówkami nadawców. Pomimo rozwoju technologii typu pay-per-view, telewizji na żądanie czy podcastów, pozycja tradycyjnej emisji wydaje się niezagrożona - w ten sposób będzie nadawane ponad 90 proc. treści telewizyjnych i 80 proc. radiowych.

Mobilny VoIP

W branży telekomunikacyjnej eksperci Deloitte przewidują przełom dla mobilnej technologii VoIP. Ich zdaniem system ten przestanie być niszowy i trafi do masowego użycia. Stanie się to możliwe dzięki większej dostępności nowych usług, które łączą funkcjonalność VoIP z rozmową. Usługi te, oprócz niskich kosztów połączeń, oferują też możliwość prowadzenia telekonferencji, transmisji wiadomości głosowych oraz usługę voice-to-text. Z wyliczeń Deloitte wynika, że pod koniec 2010 r. łączna liczba użytkowników mobilnych usług VoIP powinna osiągnąć kilkadziesiąt milionów. Upowszechnienie się tej usługi spowoduje fundamentalną zmianę oczekiwań odnośnie możliwości rozmów mobilnych.

Dowiedz się więcej na temat: NL | ekspert | firmy | CO2

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje