Sukces polskich studentów w Nowym Jorku

Sukces naszych studentów w Nowym Jorku. Polscy studenci trzykrotnie pojawili się na podium w największej olimpiadzie technologicznej świata - Imagine Cup.

Polacy trzykrotnie wychodzili na scenę Centrum Lincolna, zlokalizowanej w samym sercu Nowym Jorku. Kto zwyciężył? Aż dziewięciu polskich studentów startujących w "Oskarach Innowacji", jakimi jest konkurs Imagine Cup. Poznański zespół Cellardoor (w składzie: Aleksandra Łukasiak, Rafał Szekalski, Oskar Szulc i Krzysztof Żarczyński) przygotował interaktywną powieść o nazwie "The Book of Elm". Projekt okazał się tak dobry, że studenci zdobyli pierwsze miejsce w kategorii projektowanie gier internetowych.

Reklama

Natomiast Błażej Matuszczyk z Politechniki Poznańskiej zajął drugie miejsce. Startował on w kategorii konkursowej Technologie Informatyczne. Jest to egzamin praktyczny, podczas którego finaliści mają okazję zaprezentować swoje umiejętności w zakresie wdrażania oraz konfigurowania oprogramowania.

W odbywającym się w Nowym Jorku finałach o tytuł najlepszego w kategorii Interoperacyjność (przygotowanie platformy umożliwiającej współpracę między różnymi systemami) walczył projekt Trident drugiego poznańskiego zespołu, Demoscene Spirit (w składzie: Łukasz Michniewicz, Szymon Majewski, Magdalena Dudarska i Marek Banaszak. Zajęli oni trzecie miejsce. Mentorem obu zespołów jest dr Tomasz Gdala.

Czym jest Imagine Cup? To największy konkurs technologiczny dla studentów. W jego tegorocznej edycji wzięło udział ponad 350 000 studentów z ponad 183 krajów. Wzorem lat ubiegłych, uczestnicy Imagine Cup 2011 mają przygotować projekty będące odpowiedzią na przesłanie "Wyobraź sobie świat, w którym technologia pozwala rozwiązać najtrudniejsze problemy". Problemy te zostały zdefiniowane przez Organizację Narodów Zjednoczonych w tzw. Milenijnych Celach Rozwoju.

Zwycięzcą w najbardziej prestiżowej kategorii konkursu, projektowaniu oprogramowania, została drużyna studentów z Irlandii. Wszyscy Polacy, którzy zwyciężyli, chcą startować za rok. Następny finał Imagine Cup odbędzie się w Sydney, w Australii.

Dokładny opis finałowych projektów Polskich studentów

Projektowanie gier internetowych - 1. miejsce

The Book of Elm to interaktywna opowieść, która pozwala użytkownikom stawić czoła problemom współczesnego świata. Oferuje unikalne doświadczenie interakcji ze światem gry, za pomocą użycia cieni rzucanych przez obiekty umieszczone przed kamerą internetową lub kontrolowane na ekranie. Gracz steruje postacią Elma, który naprawia błędy popełnione przez ludzi. Gra została zbudowana na platformie Silverlight i działa z wykorzystaniem urządzeń multi-touch, dzięki czemu dostarcza użytkownikowi intuicyjnego interfejsu.

Głównym celem projektu jest zachęcenie ludzi do spojrzenia na książki świeżym okiem i zachęcenie tak do czytania, jak i do zabawy oraz nauki. Ponadto gra zachęca też do dbałości o środowisko w naszym codziennym życiu, co jest zgodne z przekazem książki, która była inspiracją dla powstania gry.

Gra "Księga Elma" - prezentacja:

Gra jest dedykowana dla dzieci. Uczy je, że każdy może uczestniczyć w ochronie środowiska poprzez codzienne, proste czynności, takie jak oszczędzanie wody i energii elektrycznej. Gra odnosi się do koncepcji 3R: reduce (zmniejszaj zużycie), reuse (używaj powtórnie) i recycle (przetwarzaj).

Technologie informatyczne - 2. miejsce

Natomiast Błażej Matuszyk z Politechniki Poznańskiej przez 24 godziny samotnie mierzył się z problemami informatycznymi. W przypadku tej kategorii finał nie polegał na prezentacji projektu. Jest to egzamin praktyczny, podczas którego finaliści mają okazję zaprezentować swoje umiejętności w zakresie wdrażania oraz konfigurowania oprogramowania. Uczestnicy łączą się przez zdalny pulpit z przygotowanymi przez organizatorów serwerami i wykonują rozmaite zadania konkursowe.

Kategoria Technologie Informatyczne (IT Challenge), sprawdza wiedzę i praktyczne umiejętności studentów pod względem tworzenia, wdrażania i nadzorowania systemów IT. Finaliści muszą wykazać się znajomością zasad tworzenia systemów w taki sposób, aby były wydajne, funkcjonalne, stabilne i bezpieczne.

O wyjątkowym charakterze kategorii świadczy to, że jest przeznaczona nie tylko dla programistów, ale również dla specjalistów IT, wyróżniających się jak największą wiedzą dotyczącą produktów i rozwiązań z zakresu nowych technologii.

Kategoria Specjalna: Interoperacyjność - 3. miejsce

Projekt Trident pomaga w rozwiązywaniu problemów związanych z sytuacjami powodziowymi. Składa się z trzech modułów, z których każdy odpowiada innemu aspektowi tego zjawiska atmosferycznego:

- eLevee to system monitoringu wałów, który wykorzystuje DeltaTPR2 - sondy wilgotności gleby obecnie stosowane w rolnictwie. Sondy te pozwalają dokładnie wskazać segmenty gleby najbardziej narażone nadmierne i groźne nasycenie wodą.

- TRIPS (TRIdent Parallel Simulations) pozwala na symulację powodzi na dużej powierzchni. Jest to moduł dostępny na Windows Azure i umożliwia skalowalność i dostępność z całego świata. Aplikacja wykorzystuje mapy wysokości NASA SRTM jako dane wejściowe, więc może symulować zalania prawie 80 proc. powierzchni Ziemi za pomocą zaledwie kilku kliknięć.

Projekt Trident i Demoscene Spirit?

- PeoplesQuest - trzeci moduł Trident umożliwia nawiązywanie kontaktu między powodzianami, organizacjami charytatywnymi i chętnymi do pomocy ludźmi, a to wszystko dzięki wykorzystaniu opcji uwierzytelniania portalu Facebook oraz narzędzia Silverlight Bing Maps.

Te trzy moduły uzupełniają się wzajemnie. W konkretnym scenariuszu, po ciężkich opadach moduł eLevee wykrywa wysokie ciśnienie hydrostatyczne i nasycenie wody wewnątrz wałów chroniących miasto. Dzięki tak wczesnemu ostrzeżeniu jest jeszcze czas, aby wzmocnić strukturę grobli w tym miejscu i zatrzymać wodę przed obszarem zabudowanym. PeoplesQuest w tym czasie pozwala zebrać ochotników do pomocy przy wzmocnieniu wałów. Dzięki uruchomionej jednocześnie symulacji można przewidzieć, które obszary należy ewakuować w pierwszej kolejności, jeśli woda przedostałaby się do miasta mimo podjętych działań.

Pozostałe projekty Polaków, które trafiły do światowych finałów, ale odpadły podczas eliminacji ćwierć i półfinałowych - następna strona.

Dowiedz się więcej na temat: Imagine | "Imagine" | Nowy Jork | Imagine Cup | studenci

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje