Niedoceniane wyszukiwarki

Wielkimi krokami zbliża się nowy rok, a wraz z nim nowe plany budżetowe. Według badań prowadzonych przez MillwardBrown na zlecenie Google aż 68 proc. właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje, że korzysta z internetu w celach reklamowych. Mimo to wiele polskich firm wciąż niewiele wie o reklamie internetowej i poszczególnych jej formach. Często niedocenianym kanałem jest marketing w wyszukiwarkach, czyli tzw. SEM (ang. Search Engine Marketing).

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IAB Polska, na tę formę reklamy przeznaczonych jest już 28 proc. wszystkich budżetów reklamowych w internecie i udział ten wyraźnie rośnie w ostatnich latach. Zalety jakie niesie za sobą reklama kontekstowa zostały już docenione przez wielu reklamodawców. O atrakcyjności tej formy marketingu może świadczyć także fakt, że aż 95 proc. domów mediowych i agencji reklamowych korzysta z nich przy planowaniu swoich kampanii. Marketing w wyszukiwarkach coraz intensywniej wypiera tradycyjne formy reklamowe. Według danych IAB, aż 49 proc. reklamodawców rezygnuje z dotychczasowych gałęzi marketingowych i inwestuje w SEM.

Reklama

Na czym polega marketing w wyszukiwarkach?

Marketing w wyszukiwarkach jest to ogół działań promocyjnych umożliwiających dotarcie do użytkowników poszukujących informacji na temat danego produktu, czy usługi. Zabiegi marketingowe SEM wykorzystują potencjał wyszukiwarek w dotarciu do użytkowników. Reklamy pojawiają się bezpośrednio w wyszukiwarkach i są one dopasowane do wpisywanej przez użytkownika frazy. Formy reklamowe emitowane są także na powiązanych tematycznie z treścią reklamy witrynach sieci partnerskiej.

Jak wykorzystać SEM?

W jaki sposób możemy wykorzystać marketing w wyszukiwarkach dla naszych celów biznesowych? Ten kanał marketingowy będzie szczególnie użyteczny jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży online, wzroście ruchu na stronie internetowej, czy też wzmocnieniu świadomości marki. SEM możemy także śmiało wykorzystać przy wsparciu sprzedaży offline. Na zwiększeniu sprzedaży online zależeć będzie przede wszystkim firmom, które prowadzą sprzedaż swych usług i produktów w internecie.

Najważniejszym wskaźnikiem po jakim w tym wypadku mierzymy sukces kampanii reklamowej jest zwrot z inwestycji, czyli ROI (ang. return on investment). Aby osiągnąć jak najwyższe wartości tego wskaźnika musimy zwrócić uwagę na dwie rzeczy: Po pierwsze powinniśmy dostarczyć na reklamowaną stronę użytkowników, którzy są zainteresowani naszymi produktami. Po drugie musimy optymalizować witrynę, a przede wszystkim koszyk zakupów tak, aby współczynnik realizacji zakupu był jak najwyższy.

W tym wypadku najbardziej wartościowymi z naszego punktu widzenia będą użytkownicy wyszukiwarki, którzy szukają w sieci informacji o sprzedawanych przez nas produktach czy usługach. Możemy do nich dotrzeć na dwa sposoby: poprzez kampanię Adwords oraz pozycjonowanie i optymalizację SEO w wyszukiwarkach (ang. serach engine optimization). Obydwa kanały zapewnią, że oferta naszej firmy pojawi się w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkownika hasła związanego z danym produktem czy usługą.

Doskonałym zabiegiem podwyższającym zwrot z inwestycji jest implementacja na stronie Google Analytics modułu e-commerce. Pozwoli to dokładnie śledzić koszty kampanii i zyski jakie generuje w rozbiciu na każdy produkt z osobna, a tym samym obliczyć zwrot z inwestycji (ROI). Zwiększenie ruchu na witrynie internetowej i wzmocnienie świadomości marki to cel, który pożądany będzie w przypadku, gdy chcemy dotrzeć z przekazem reklamowym do jak największej grupy odbiorców.

Z taką sytuacją spotkamy się na przykład podczas promocji nowego produktu, dywersyfikacji i poszerzania grup docelowych, czy też w związku z prowadzoną akcją promocyjną. Wsparcie sprzedaży offline to cel szczególnie pożądany w przypadku prowadzenia lokalnej działalności, gdzie sprzedaż produktów i usług odbywa się poza internetem. W tym przypadku również można wykorzystać kampanię Adwords, kierowaną na wybrany przez nas obszar terytorialny (Małopolska, Łódź, dzielnica Mokotów).

Nasza reklama będzie zawierała dane teleadresowe i obecna będzie w wyszukiwarce sieci, Google Maps oraz niekiedy także na stronach sieci reklamowej Google. W przypadku, gdy użytkownik skorzysta z internetu za pomocą telefonu komórkowego, będzie mógł się z nami bezpośrednio połączyć klikając na numer wyświetlony w reklamie. Innym bardzo dobrym sposobem na promocję lokalnej firmy w internecie jest pozycjonowanie w wyszukiwarce jak i w Google Maps na wybrane frazy ogólne, opisujące nasz zakres działalności - np. fryzjer Warszawa, salon kosmetyczny Łódź, apteka Kraków Prokocim.

Wszystkie przedstawione wyżej produkty reklamowe wraz ze szczegółowymi opisami znajdziecie Państwo w ofercie Semahead - Agencji SEM Grupy INTERIA.PL.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje