Kaltura - konkurencja dla YouTube'a

Podczas kongresu software'owego Oscon, izraelska firma Kaltura zaprezentowała otwartoźródłową platformę do prezentacji materiałów wideo w sieci. Aplikacja kliencka służy do zamieszczania filmików między innymi w serwisie Kaltury, a jednocześnie oferuje narzędzia do edycji i zarządzania klipami.

Specjalny komponent serwerowy pozwala na włączanie usług wideo do własnych witryn. Kaltura wydała swoje oprogramowanie na licencji GNU Affero. Aplikacja może być łączona z innymi otwartymi systemami zarządzania treścią jak Drupal, MediaWiki czy WordPress.

Reklama

Aplikacja kliencka i komponent serwerowy platformy Kaltura Community Edition obejmują wszystkie funkcje potrzebne do publikacji wysokiej jakości filmików - od importu poprzez edycję aż po prezentację reklam i strumieni wideo. Serwis oferuje ponadto zestaw filmów objętych licencją Creative Commons, które użytkownicy mogą nieodpłatnie wykorzystywać w całości lub fragmentarycznie. Oprócz darmowych narzędzi firma oferuje też płatną pomoc techniczną oraz usługi hostingowe i strumieniowe dla podmiotów komercyjnych. Oferta komercyjna jest jednak ściśle oddzielona od platformy działającej na zasadach Open Source.

Kaltura, która została założona w Izraelu i której amerykańska siedziba główna mieści się w Nowym Jorku, jest członkiem sojuszu Open Video Alliance. Firma podaje, że jej platforma liczy obecnie ponad 35 000 użytkowników publikujących materiały wideo. Kaltura wspiera ponadto internetową bibliotekę Wikipedii przy rozbudowie wideoteki, której zasoby mogą być uzupełniane i edytowane przez internautów.

Jeszcze w tym roku Wikipedia, jak również inne witryny administrowane przez Fundację Wikipedia, mają dysponować specjalną funkcją wideo. Podobnie jak w encyklopedii tekstowej, użytkownicy będą mieli wówczas swobodny dostęp do narzędzi pozwalających na samodzielne zamieszczanie plików i edycję istniejących materiałów.

Znawcy branży spodziewają się ciekawej rywalizacji między wzbogaconą wizualnie Wikipedią a należącym do Google'a wideoportalem YouTube. Ron Yekutiel, szef Kaltury, chce jednak swoją ofertą przyćmić raczej komercyjne serwisy typu Brightcove.

Kaltura opublikowała już specjalny zestaw deweloperski, licząc na to, że niezależni programiści pomogą w istotny sposób rozbudować i uzupełnić istniejące funkcje. Yekutiel ma nadzieję, że darmowa platforma szybko zyska popularność wśród użytkowników. Być może zachęci to do dalszego działania społeczność Open Source - twierdzi szef Kaltury.

Dowiedz się więcej na temat: firma | konkurencja | youtube | wideo

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje