Dropss może zmienić obraz rynku internetu w Polsce

W Polsce zadebiutowała oferta o nazwie Dropss Powered by Netia - usługa „czystego internetu”, która gwarantuje dostęp do sieci bez konieczności płacenia za utrzymanie łącza.

Rynek usług internetowych w Polsce rozwija się w tempie ponad 10% rocznie. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej korzystało z niego w 2013 r. około 12 milionów użytkowników. Niestety, pomimo wielu działań podejmowanych przez regulatora, administrację państwową, jednostki samorządu terytorialnego i samych operatorów telekomunikacyjnych, dostęp do internetu stacjonarnego pozostaje nadal na jednym z najniższych poziomów wśród krajów Unii Europejskiej, z wynikiem 88 proc. gospodarstw domowych. Do pozytywnych trendów na rynku należy zaliczyć natomiast utrzymujący się wzrost liczby łączy o coraz to wyższej szybkości transmisji danych oferowanych przez operatorów. Abonenci prawie dwukrotnie częściej korzystali z internetu stacjonarnego niż z mobilnego dostępu do sieci.

Reklama

Warto zadać pytanie jakie elementy w takim razie decydują często o rezygnacji przez Polaków z zakupu usług internetu? Przy okazji poznać przy tym wiarygodne opinie polskich internatów z jakich powodów rezygnują z usług internetu stacjonarnego i jakich ofert oczekują od operatorów. 

Płacenie za utrzymanie łącza

By móc udzielić odpowiedzi na te pytania kilka tygodni temu agencja badawcza ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badanie, z którego raport jasno wskazuje na preferencje polskich użytkowników internetu stacjonarnego pragnących tanich i uczciwych ofert. W lipcu br.  przeprowadziła kolejne badanie nt. opinii Polaków w zakresie oferty usług internetu stacjonarnego w naszym kraju. Tym razem skoncentrowano się głównie wokół opinii obecnych i byłych użytkowników jednej z najpopularniejszych usług internetu stacjonarnego - Neostrada (której operatorem jest d. Telekomunikacja Polska, obecnie Orange) na temat dostępnych usług internetu i telefonii stacjonarnej. "Już od wielu lat prowadzimy cykliczne badania na temat rynku usług internetu w Polsce oraz zmieniających się potrzeb i preferencji Polaków w zakresie usług transmisji danych." - powiedział Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia - "Tym razem sprawdziliśmy jakich usług oczekują obecni i byli użytkownicy najpopularniejszej w Polsce oferty internetu stacjonarnego Neostrada i uzyskane wyniki wydają nam się bardzo interesujące. Z przeprowadzonych w tym miesiącu badań jasno wynika, że wciąż na rynku polskim istnieje zapotrzebowanie na tanie i uczciwe oferty dostępu do Internetu, zwłaszcza wśród klientów, którzy chcą racjonalnie gospodarować domowymi budżetami."

W badaniu ustalono, że trzy czwarte respondentów będących obecnie klientami Neostrady nadal posiada telefon stacjonarny, a pozostałe 25% płaci obowiązkową opłatę za utrzymanie łącza. Dodatkowo prawie 20 proc. z respondentów płaci za telefon stacjonarny, choć  w ogóle go nie używa lub tylko odbiera połączenia przychodzące.  Ponad połowa badanych, którzy posiadają telefon stacjonarny wraz z usługą Neostrada zrezygnowałaby z niego, gdyby nie wiązało się to z koniecznością płacenia dodatkowej opłaty za utrzymanie łącza. Chęć rezygnacji z numeru stacjonarnego wynika bezpośrednio z częstotliwości wykorzystywania posiadanego telefonu przez respondentów. Zdecydowana większość ankietowanych (ponad 80 proc. obecnych i byłych klientów Neostrady) nie akceptuje faktu przymusowego zakupu innych usług w pakiecie podczas zakupu dostępu do internetu stacjonarnego. Obecni klienci Neostrady jako element, który ich zdaniem jest ukrywany najczęściej przez operatorów internetu wskazywali konieczność płacenia abonamentu telefonicznego lub opłaty za utrzymanie łącza (58%). Natomiast byli klienci Neostrady najczęściej wskazywali w tym kontekście na fakt przymusowego dołączania niechcianych usług dodatkowych (51 proc.).

Te wyniki są bardzo interesujące w opinii znanych analityków polskiego rynku komunikacji elektronicznej. "Ciekawe, że mimo wysiłków wszystkich operatorów, żeby sprzedawać usługi pakietyzowane - co ma miejsce nie tylko u nas, ale wszędzie na świecie - abonenci wcale tego nie uwielbiają." - mówi Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku komunikacji elektronicznej - "Dotyczy to szczególnie przypadku uzależnienia zakupu internetu od zakupu usługi telefonicznej, co negatywnie ocenia ponad 80 proc. ankietowanych."

Byli klienci Neostrady najczęściej zrezygnowali z tej usługi z powodu: wysokiej ceny łącza (39%), dodatkowej opłaty za utrzymanie łącza (38%), niskiej prędkości internetu (29%), zmiany miejsca zamieszkania (24%), złej jakości obsługi klientów (23 proc.).

Jak zauważyła Anna Streżyńska, była Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej: "Problemem usługi Neostrada nie jest koszt utrzymania łącza tylko sposób wykorzystywania go w marketingu oraz  dość wysokie sumaryczne koszty usługi detalicznej." Zdaniem Anny Streżyńskiej: "Zamiast obniżenia sumarycznej ceny usługi operatorowi wygodniej jest koncentrować uwagę publiczności na 'narzuconej przez regulatora' opłacie za utrzymanie łącza, za pomocą której usprawiedliwia poziom łącznych kosztów świadczenia internetu klientom."

Byli klienci Neostrady najczęściej korzystają obecnie z usług małych sieci kablowych i tzw. sieci osiedlowych (łącznie 32% wskazań), następnie Netii (20%), UPC (18%), Vectry (11%), Multimediów (8%) i Dialogu (2%). Większość aktualnych użytkowników Neostrady ma niewielki wybór lub niewielką świadomość możliwości wyboru dostawcy stacjonarnego dostępu do internetu. Najbardziej dostępni w miejscu zamieszkania dla ankietowanych, obecnych klientów Neostrady Orange (d. TP) są operatorzy: Netia (35%), UPC (19%), Vectra (16%), Multimedia (9%), Dialog (8%). Natomiast byli klienci Neostrady - oprócz Orange Polska (dawna Telekomunikacja Polska), na którą wskazuje 57% ankietowanych, w większym stopniu dostrzegają dostępność innych operatorów (możliwość wielokrotnego wyboru) wskazując operatorów:  Netia (52 %), UPC (36%), Vectra (26%), Multimedia (16%), Dialog (12%) oraz inni operatorzy (39%), w tym także mobilne usługi. Ankietowani w badaniu ARC Rynek i Opinia Polacy podkreślają także swoje niezadowolenie z wielu elementów dostępnych ofert internetowych, często ukrywanych przez ich operatorów, takich jak konieczność płacenia abonamentu telefonicznego lub opłaty za utrzymanie łącza (58 i 45%), przymusowe dołączanie przez operatów niechcianych przez klientów ofert dodatkowych np telewizji (51 i 40%) oraz wyższej ceny za usługi po zakończeniu okresu promocyjnego (40 i 47%).

Na takie oczekiwania rynku odpowiedziała w ostatnich dniach lipca br. jako pierwsza Netia, która wprowadziła zupełnie nową markę Dropss. Ma ona dużą szansę - zdaniem wielu ekspertów telekomunikacyjnych - znacząco zmienić obraz rynku internetu stacjonarnego w Polsce. Z czego wynikają zalety Dropss’a? Przede wszystkim Dropss oferuje szybki internet do 20 Mb/s na łączach stacjonarnych Orange Polska (dawna Neostrada), bez żadnych limitów transmisji danych. Co bardzo ważne dla wielu polskich internautów oferta Dropss dostępna jest także bez kupowania dodatkowo przymusowego abonamentu telefonicznego lub opłaty za utrzymanie łącza. Także cena "czystego internetu"  w wysokości 49,90 zł miesięcznie jest pozytywnie oceniana przez wielu dotychczasowych abonentów usługi Neostrada Orange.

Nowa alternatywa - Dropss

"Dropss to największe wydarzenie w zakresie dostępu do internetu na łączach Orange Polska, dawnej Telekomunikacji Polskiej od 2007 roku, kiedy nastąpiło zniesienie monopolu, co doprowadziło do spadku cen i likwidacji limitów transmisji danych na łączach stacjonarnych - powiedział Tomasz Szopa, Dyrektor Generalny Rynku Klientów Indywidualnych w Netii. -Jestem przekonany, że Dropss ze swoją niezwykle atrakcyjną ceną i bardzo uczciwymi warunkami, pozwoli dotychczasowym użytkownikom Neostrady na odcięcie zbędnych wydatków na  telefon stacjonarny czy utrzymanie łącza i cieszenie się czystym, szybkim internetem bez limitów."

Oferta Dropss skierowana jest wyłącznie do nowych klientów Grupy Netia, aktywnych użytkowników usług na bazie łączy Orange Polska (dawna Telekomunikacja Polska). Usługa dostępna na uwolnionych liniach byłego monopolisty, w ramach dostępu regulowanego LLU, kosztuje 49,90 zł miesięcznie (z e-fakturą). Z Dropssa mogą skorzystać wszyscy, którzy zawrą z operatorem umowę na czas nieokreślony. W przeciwieństwie do konkurencji, kupując internet Dropss, klient nie musi (a nawet nie może!) kupić usługi telefonicznej i nie musi ponosić opłaty za utrzymanie łącza, która w Orange Polska wynosi 29,24. Jedyną usługa dodatkową, którą można zamówić do internetu Dropss jest HBO GO w cenie 25 zł miesięcznie (umowa również na czas nieokreślony, a pierwszy miesiąc na próbę w cenie 1 zł). Jednorazowa opłata aktywacyjna w ofercie Dropss wynosi 49 zł. Dropss daje swym klientom innowacyjną możliwość zamówienia i zakupu oferty wyłącznie poprzez portal internetowy: www.dropss.pl Marka Dropss wyróżnia się na rynku nieszablonowym podejściem do komunikacji z klientami wykorzystującym m.in.nowatorskie obrazy 3D oraz "rebeliancki" styl komunikacji z użytkownikami czy sympatykami w mediach społecznościowych.
  To nowatorskie podejście do potrzeb i upodobań użytkowników internetu stacjonarnego w Polsce zaprezentowane niedawno przez Netię może - m.in. dzięki atrakcyjnej cenie oraz innowacyjnej, prostej i przejrzystej ofercie - w znaczący sposób może zmienić rynek internetu w Polsce. Już wkrótce przekonamy się jak skorzystają na tym internauci dziś narzekający na jakość usług internetowych oraz wszyscy walczący w naszym kraju od lat z tzw. "wykluczeniem cyfrowym" w Polsce.

materiały promocyjne

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje