Co odnaleziono w Chinach? To nie jest neandertalczyk, ani Homo sapiens

W Chinach zostały odnalezione szczątki sprzed 300 000 lat, które należały do nieznanego do tej pory gatunku człowieka. Spokrewniony był z Homo sapiens, neandertalczykami i denisowianami. Co jeszcze ujawniły szczegółowe analizy?

We wschodnich Chinach w Hualongdong została odkryta niemal kompletna żuchwa, fragment czaszki oraz kilka kości tajemniczego przodka człowieka. Szczegółowa analiza geometryczna i morfologiczna szczęki ujawniła, że jej ogólna krzywizna i trójkątna dolna krawędź przypominają zarówno cechy należące do hominidów z późnego plejstocenu, jak i cechy charakterystyczne dla współczesnych ludzi.

W Chinach odnaleziono "hybrydę" Homo sapiens, neandertalczyka i denisowianina?

Jak wskazują naukowcy, brak dobrze zarysowanego podbródka sugeruje, że osobnik pod względem posiadanych cech, jest bliższy starszym gatunkom ze środkowego plejstocenu, aniżeli współczesnym ludziom

Badacze w swoim artykule naukowym piszą: "Co więcej, zestaw archaicznych cech, które przypominają cechy hominidów ze środkowego plejstocenu, obejmuje wyraźne wyrostki zębodołowe, Torus occipitalis, gruby korpus, wyraźny grzebień endokłykciowy i dobrze rozwinięty przyśrodkowy guzek skrzydłowy". Specjaliści wskazują, że cechy te sugerują, że mamy do czynienia z gatunkiem zbliżonym do Homo erectus.

Zestaw wszystkich wspomnianych cech nie był do tej pory udokumentowany u hominidów z Azji Wschodniej. Jednocześnie badacze sugerują, że współczesne cechy człowieka mogły pojawiać się u wcześniejszych ludzkich gatunków już 300 000 lat temu.

Co ciekawe, mimo że żuchwa wykazywała cechy zbliżone do Homo erectus, to cechy kości twarzy były zbliżone do cech kości współczesnych ludzi.

W artykule można przeczytać: "Cechy morfologiczne kości twarzy [...] przypominające w większości współczesnego człowieka sugerują, że [okaz] wykazuje podobieństwa do współczesnych ludzi. Mozaikowy wzór morfologiczny [...] żuchwy ujawniony w niniejszym badaniu potwierdza skomplikowaną różnorodność morfologiczną, która istniała w zapisie hominidów z późnego środkowego plejstocenu w Azji Wschodniej" - piszą naukowcy.

Badacze przypominają, że na terenie obecnych Chin wcześniejsze analizy wykazywały istnienie innych "morfologicznych różnorodności", lecz były one przypisywane denisowianom. Nowo odnalezione szczątki wykazują unikalną kombinację cech, dlatego też naukowcy sugerują, że kości mogą należeć do osobnika z "trzeciej linii, która nie jest ani H. erectusem, ani denisowiana, ale jest filogenetycznie bliska H. sapiens".

W podsumowaniu artykułu można znaleźć również fragment: "W tym kontekście populacja reprezentowana przez [ten okaz] może mieć pewne związki filogenetyczne z hominidami z późnego środkowego i późnego plejstocenu (H. sapiens, neandertalczycy i denisowianie) i dzielić z nimi niektóre cechy". Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym The Journal of Human Evolution.

Dowiedz się więcej na temat: paleontologia | człowiek | ewolucja