Zdjęcia wprowadzają w wakacyjny nastrój - "nowe" odkrycie Nikona i naukowców

Po zarezerwowaniu urlopu prawie co druga osoba (47 proc.) częściej myśli o nadchodzącym wyjeździe niż o pracy, a najskuteczniej w wakacyjny nastrój wprowadzają nas zdjęcia - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Nikon i brytyjskich neurologów z centrum Mindlab International.

Przed nadejściem sezonu wakacyjnego firma Nikon i specjaliści w dziedzinie neurologii z centrum Mindlab International z Brighton porównali oddziaływanie różnych bodźców zmysłowych na emocje związane ze zbliżającym się urlopem. Eksperyment ten przeprowadzono w wyniku badania zrealizowanego na grupie 2 tys. osób z całej Europy, w którym stwierdzono, że po zarezerwowaniu wyjazdu wypoczynkowego blisko co drugi ankietowany (45 proc.) oddaje się marzeniom o wakacjach co najmniej raz dziennie, a prawie połowa (47 proc.) częściej myśli o nadchodzącym urlopie niż o pracy.

Reklama

W ramach eksperymentu brytyjscy naukowcy przebadali 20 osób z różnych krajów Europy, które zarezerwowały wakacyjny wyjazd. Uczestników podłączono do aparatury mierzącej aktywność elektrodermalną skóry (EDA) i puls (HR), w celu pomiaru poziomu ich pobudzenia fizjologicznego, tzn. odczuć. W trakcie badania zadawano m.in. pytania o nadchodzący urlop, aby określić subiektywne doznania, tj. dowiedzieć się, o czym myśleli. Uczestnikom pokazano także obrazy związane z zaplanowanymi wakacjami, np. zdjęcia hotelu, w którym zarezerwowali noclegi lub lokalnych potraw, których będą mogli spróbować.

Eksperyment wykazał, że fotografie wywołują większe zaangażowanie umysłowe i emocjonalne niż zapachy, smaki czy dźwięki związane z wakacjami. Zdjęcia letnich aktywności, np. osób opalających się na plaży, również oddziaływały silniej niż studiowanie prognozy pogody czy też informacji o samym miejscu urlopu. Zdjęcia miejscowych potraw wywołały największy wzrost pobudzenia subiektywnego (tzn. umysłowego), a zapach kremu do opalania spowodował najsilniejsze pobudzenie fizjologiczne. Stosunkowo słabe reakcje rodziło czytanie przewodników turystycznych.

Najsilniejsze pobudzenie umysłowe i fizjologiczne wywołały zdjęcia wakacyjnych aktywności, które pod tym względem były skuteczniejsze niż fotografie miejscowych potraw, nocnego życia, hotelu czy też lotniska, na którym badani mieli rozpocząć podróż.
Co ciekawe, czynnik powodujący najsilniejszą reakcję fizjologiczną (tzn. największą zmianę odczuć) był inny niż ten wywołujący największe pobudzenie subiektywne (tzn. to, co badanym wydawało się najbardziej ekscytujące). Chociaż to obrazy bardziej pobudzają mózg, ciało najsilniej reaguje na zapachy, a największy wzrost tętna urlopowiczów wywołał zapach kremu do opalania.

"Pod względem emocjonalnym uczestników badania bardziej angażowały potencjalne przeżycia niż potwierdzone fakty dotyczące nadchodzących wakacji. Oddawanie się marzeniom o tym, co mogliby zobaczyć czy zjeść na wyjeździe, czy też co mogliby usłyszeć, powodowało intensywniejsze podwyższenie ich tętna i zwiększenie aktywności umysłowej niż przeglądanie prognozy pogody czy też informacji lokalnych. Zainteresowało nas to, że w wielu przypadkach czynności logistyczne związane z wyjazdem, takie jak czytanie przewodników turystycznych, przeglądanie oferty hoteli czy informacji o transporcie, nie należały do czynników wywołujących prawdziwy nastrój wakacyjny. Wyniki naszego badania wskazują, że ludzie znacznie bardziej wolą wyobrażać sobie możliwości" - mówi dr Dimitrios Tsivrikos, doradca w laboratorium Mindlab International i starszy psycholog na Uniwersytecie London Metropolitan.

Jak pokazują badania firmy Nikon, fotografie nie tylko kreują wakacyjny nastrój przed wyjazdem, lecz są też ważnym elementem wakacyjnej rozrywki. Sonda przeprowadzona na próbie 2 tys. dorosłych Europejczyków wykazała, że w trakcie urlopu więcej osób (37 proc.) w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, publikuje zdjęcia niż informacje tekstowe (25 proc.). Co szósty badany (16 proc.) stwierdził, że na wakacyjnych fotografiach wygląda lepiej niż zwykle i dlatego zamieszcza je na swoich profilach. Niewiele mniej, bo 15 proc. respondentów przyznało, że publikuje zdjęcia, aby pochwalić się wspomnieniami z urlopu przed znajomymi.

Wyniki badania wykazały, że galerie zdjęć wakacyjnych są najchętniej przeglądanymi na Facebooku. Potwierdza to ponad jedna czwarta respondentów (28 proc.). Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się zdjęcia rodzinne (23 proc.), a tylko 13 proc. ankietowanych preferuje fotografie przyjaciół korzystających z nocnych rozrywek. Jednocześnie dla prawie połowy badanych (48 proc.) ulubionym albumem w serwisie Facebook jest ten ze zdjęciami z urlopu. Innymi chętnie przeglądanymi są fotografie urodzinowe (24 proc.) i bożonarodzeniowe (8 proc.).

Zdjęcia z wakacji leczą również chandrę po powrocie. 38 proc. ankietowanych w badaniu Nikona stwierdziło, że w ramach poprawy nastroju regularnie ogląda zdjęcia z minionych wakacji, a przeszło jedna trzecia (37 proc.) zamierza wydrukować je i sporządzić album.

"Zawsze było wiadomo, że fotografie potęgują przeżycia. Teraz udowodniliśmy ich szczególne znaczenie w przypadku letnich wakacji. Możemy nie tylko oglądać zdjęcia, aby cieszyć się na nadchodzący wyjazd, lecz także udostępniać je na miejscu i wracać do nich wielokrotnie. Musimy jednak pamiętać, by robić zdjęcia, które będziemy chcieli zatrzymać" - mówi Nicolas Gillet z Nikona. 

Jak dobrze wyglądać na wakacyjnym zdjęciu

Aby zagwarantować, że nasze wakacyjne zdjęcia będą możliwie najlepsze, warto skorzystać z rad Grace Woodward, specjalistki w dziedzinie modelingu:

1. Pamiętajmy, że każdy może dobrze wychodzić na zdjęciach - trzeba tylko wiedzieć, co sprawdza się w naszym przypadku i trochę poćwiczyć. W tym celu warto przeprowadzić kilka przedwakacyjnych prób.

2. Wykorzystajmy wszystkie funkcje aparatów, dzięki którym możemy lepiej wyglądać na zdjęciach, np. tryb portret inteligentny, który uniemożliwia wykonanie zdjęcia, kiedy osoba portretowana mruga oczami i nadaje miękki odcień jej skórze.

3. Zastanówmy się jakie wrażenie mają wywołać nasz wakacyjne zdjęcia. Nie bójmy się spojrzeć w lustro i sprawdzić, w jakiej pozie najlepiej wyglądamy - czy korzystniej wychodzimy na fotografiach robionych z góry, z dołu lub z przodu; czy lepiej nam
z uśmiechem na twarzy, czy z poważną miną, itd. Zastanów się też nad odpowiednim doborem fasonu oraz kolorów naszych wakacyjnych kreacji.

4. Ponieważ odbicie lustrzane jest odwrócone, a stojąc przed lustrem najczęściej znajdujemy się w pomieszczeniach ostro oświetlonym z góry (na przykład w łazience), patrząc w lustro nie dowiemy się, jak naprawdę wyjdziemy na zdjęciach wykonywanych w codziennych sytuacjach. Jeśli więc zależy nam na atrakcyjnym wyglądzie na wakacyjnych fotografiach, poprośmy przyjaciela lub partnera o wykonanie kilku ujęć w różnych pozach, a następnie sprawdźmy, która gwarantuje najlepszy efekt.

5. W pozycji leżącej (np. na plaży) spróbujmy lekko się wyciągnąć - jest to najkorzystniejsza poza do fotografowania. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety atrakcyjnie wyglądają z ramionami założonymi za głową. Starajmy się nie zwijać w kłębek.

6. W przypadku zdjęć grupowych najkorzystniej wyglądają ujęcia dwóch lub trzech osób. Jeśli mamy taką możliwość ustawmy się z boku, lepszym profilem w kierunku aparatu, z rękami w kieszeniach lub założonymi. Jeżeli znajdziemy się w środku, nie stójmy prosto, tylko obróćmy się w kierunku aparatu, z jedną stopą lekko wysuniętą do przodu. Nie zaciskajmy dłoni w pięści i unikajmy grupowych uścisków.

7. Przebywając na wakacjach, dbajmy, aby akumulator aparatu był zawsze naładowany i  gotowy do fotografowania.

8. Ustawmy najlepszą możliwą jakość zdjęć - dzięki temu będziemy mogli je wydrukować na pamiątkę.

9. Zdjęcia to nie wszystko. Starajmy się wykorzystywać także okazje do nagrywania filmów.  

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Nikon | zdjęcia | fotografia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje