Niebezpieczna praca biurowa

Siedząc przy komputerze w pracy często nie zdajemy sobie sprawy z zagrożeń dla zdrowia, na jakie się regularnie wystawiamy.

W biurach spędzamy około 8 godzin dziennie, co stanowi dużą część naszego życia. Wyposażenie biura, jego umeblowanie, atmosfera i wygoda oraz zastosowanie w nim nowoczesnych technologii dopasowanych do potrzeb pracowników - to wszystko ma wpływ na nasze samopoczucie w miejscu pracy i poza nim. Istotny jest również dobór odpowiednich narzędzi, które pozwolą na zwiększenie nie tylko poziomu naszego komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa podczas wykonywania codziennej pracy.

Bezpiecznie, ale nie w pracy

Reklama

Wszyscy dbamy o wygodę i bezpieczeństwo w naszych domach - kupujemy wygodne meble i wyposażenie, zwracamy uwagę na to, by przedmioty codziennego użytku nie stanowiły zagrożenia dla nas i dla członków naszych rodzin. Tymczasem większą część naszego czasu spędzamy poza domem, w miejscu pracy. Dlatego warto jest zainteresować się normami i rozwiązaniami, które zapewniają nam optymalne warunki również w biurze.

- Z pozoru niegroźna praca biurowa może mieć negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie pracowników. Osoby zatrudnione w biurach są szczególnie narażone na konsekwencje związane z siedzącą postawą, czy długotrwałą pracą z komputerami. Nie bez znaczenia pozostaje także hałas, który może spowodować pogorszenie słuchu pracowników - mówi Tomasz Sieńczyk, współwłaściciel i dyrektor ds. rozwoju firmy Garets, autoryzowanego importera i dystrybutora produktów Sennheiser Communications w Polsce. - Do wzrostu poziomu bezpieczeństwa i komfortu przyczynia się także zastosowanie nowoczesnych narzędzi służących do codziennej pracy i komunikacji - dodaje Tomasz Sieńczyk.

Bezpieczeństwo i komfort są kluczowe zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Zagadnienia bezpieczeństwa i wygody w miejscu pracy to nie tylko nudny spis nakazów i zakazów, to także wiedza, która podpowiada, jak rozsądnie inwestować w odpowiedni sprzęt. To również postępowanie według określonych zasad pozwalających na zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia, a co za tym idzie wysokiej efektywności pracowników przez długie lata.

Ochrona słuchu

Według obowiązujących norm natężenie dźwięku w przestrzeni biurowej powinno wynosić nie więcej niż 85 dB. Zazwyczaj jest ono niższe, ale dźwięki w przestrzeni biurowej są długotrwałe i monotonne, co negatywnie wpływa na samopoczucie pracowników i wydajność ich pracy. Źródłem hałasu w biurze są pracujące urządzenia: drukarki, komputery, skanery, a także inni ludzie rozmawiający pomiędzy sobą i przez telefony. Dźwięki dobiegają też bezpośrednio z urządzeń służących do komunikacji - słuchawek telefonicznych, słuchawek do call center, zestawów służących do komunikacji VoIP.

W trakcie rozmowy telefonicznej prowadzonej za pomocą tradycyjnej słuchawki naturalną reakcją rozmówcy jest gwałtowne odsunięcie słuchawki od ucha w przypadku powstania nieoczekiwanego, nadmiernie hałaśliwego dźwięku. Dla tych wszystkich, którzy posługują się słuchawkami nagłownymi, taka reakcja jest właściwie niemożliwa ze względu na sposób korzystania z takich słuchawek. Ponadto ciągły hałas w biurze często powoduje, że użytkownik słuchawki ustawia jej głośność tak, aby móc lepiej słyszeć. Obie te sytuacje są bardzo szkodliwe dla naszego słuchu.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje