Znaleziono najnowszy krater, gdzie w Ziemię uderzyła wielka kosmiczna skała

Nie jest łatwo zidentyfikować krater uderzeniowy, zwłaszcza jeżeli uderzenie miało miejsce tysiące lat wcześniej. Jednak wydaje się, że tym razem naukowcy są pewni, co do tego, że znaleźli daleko idące dowody potwierdzające, że w południowym Laosie 789 tys. lat temu uderzyła ogromna asteroida.

Niezwykłe odkrycie

Naukowcy zajmujący się poszukiwaniem śladów po starożytnych asteroidach opublikowali dowody na to, że 789 tys. lat temu w południowym Laosie uderzyła asteroida, która ukształtowała tamte tereny. W wyniku uderzenia bowiem powstało wiele skał, znanych jako tektyty, które mają charakterystyczną czarną barwę. Identyfikacja krateru zajęła naukowcom bardzo dużo czasu.

Mimo że nie jest to tak wielki krater, jak na przykład Chicxulub, który ma 150 kilometrów średnicy, to jest na tyle młody, że procesy geologiczne nie zdążyły jeszcze zatrzeć większości śladów po uderzeniu. Tektyty w południowym Laosie powstały na tyle niedawno, że nadal są widoczne w wielu miejscach i stanowią dowód na to, że rzeczywiście w okolicy doszło do uderzenia. Musiało ono być największe co najmniej od czasu Żamanszyng, który powstał około 900 tys. lat temu.

Na podstawie rozrzuconych tektyt naukowcy doszli do wniosku, że krater musiał być naprawdę duży, jednak przez dziesięciolecia nie udało się go zlokalizować. Jednak krok po kroku zaczęli stopniowo docierać do płaskowyżu Bolaven w południowym Laosie.

Badacze poszukiwali krateru przez dziesięciolecia

Dlaczego mimo obecności dużej ilości tektyt naukowcom tyle czasu zajęła lokalizacja krateru? Otóż na to złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim występowanie w tym miejscu gęstego lasu deszczowego oraz fakt, że region ten należy do jednego z najbardziej izolowanych politycznie narodów na świecie. Dlatego też lokalizacja pozostawała tak długo w ukryciu.

Co więcej, na tych obszarach pozostało wiele niewybuchów po wojnie, które znacznie utrudniały prowadzenie prac polowych. Kerry Sieh z Uniwersytetu Technologicznego w Nanyang wraz z zespołem prowadził prace w tym miejscu. Zauważył, że geolodzy mogą kochać swoją pracę na tyle, by zajmować się eksplodującymi wulkanami, jednak miny przeciwpiechotne to już nie ich sprawa.

Badacze szukali twardych dowodów na potwierdzenie swoich przypuszczeń

W okolicy Wietnamu już w 1983 roku odkryto złoża żwiru tuż pod okazami tektytów. Tajlandzcy geolodzy doszli do wniosku, że warstwa pyłu ponad złożem, powstała w wyniku uderzenia kosmicznej skały. Dzięki tym wskazówkom Sieh i jego współpracownicy zbliżyli się do krateru. Na koniec wykorzystali warstwę skał zwaną diamiktonem do określenia dokładnej lokalizacji krateru.

Naukowcy są przekonani, że diamikton powstał w tym miejscu w wyniku rozbicia starożytnego piaskowca i lawy bazaltowej i wyrzucenia ich w powietrze pod wpływem siły uderzenia kosmicznej skały.

Już wcześniej przypuszczano, że na polu wulkanicznym Bolaven znajduje się krater, jednak nie znaleziono wystarczających dowodów na potwierdzenie domysłów. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Dowiedz się więcej na temat: Krater | krater Chicxulub | uderzenie asteroidy