To podważa nasze obecne rozumienie wszechświata. Astronomowie odkryli ogromną strukturę

Astronomowie dokonali odkrycia, które wydaje się podważać wszystko, co do tej pory dowiedzieliśmy się o wszechświecie. Ogromna struktura w kształcie pierścienia jest drugim tego typu odkryciem dokonanym przez Alexię Lopez. Do momentu odkrycia pierwszej tego typu struktury naukowcy myśleli, że nie mają prawa bytu. Teraz muszą zweryfikować po raz kolejny swoje stanowisko.

Niewyjaśnione gigantyczne struktury przeczą dotychczasowej wiedzy

Alexia Lopez, brytyjska doktorantka na Uniwersytecie Central Lancashire, dokonało dwóch odkryć, które, jak sama twierdzi „podważają nasze zrozumienie wszechświata”. Pierwszą z gigantycznych struktur odkryła trzy lata temu, Wielki Łuk rozciąga się na 3,3 miliarda lat świetlnych.

Teraz na 243. spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego (AAS) zaprezentowała swoje badania na temat drugiej tego typu struktury, jednak tym razem w kształcie okręgu.

Wielki Pierścień ma średnicę 1,3 miliarda lat świetlnych i obwód 4 miliardów. Jest około 15 razy większy od Księżyca widzianego na nocnym niebie z Ziemi. Struktura składa się z galaktyk i gromad galaktyk.

Gigantyczne struktury, które nie powinny istnieć

Według dotychczasowej wiedzy na temat dużych struktur we wszechświecie powstają one w procesie znanym jako niestabilność Jeansa. Zależność ta opisuje warunki, jakie muszą być spełnione do zapadania grawitacyjnego obłoków materii, by uformowały się galaktyki, gromady galaktyk, gwiazdy, planety i inne.

Proces ten posiada swoje granice wielkości około 1,2 miliarda lat świetlnych z tego względu, ponieważ nic większego nie miałoby wystarczająco dużo czasu na uformowanie się.

Jednak obie struktury odkryte przez Alexię Lopez są znacznie większe. Wielki Łuk prawie trzy razy większy, a obwód Wielkiego Pierścienia jest porównywalny z długością Wielkiego Łuku. Do momentu odkrycia pierwszej tego typu struktury naukowcy myśleli, że nie mają prawa bytu, jednak zostali postawieni przed faktem, a teraz muszą wyjaśnić, jak w ogóle jest to możliwe. Co więcej, analizowane dane znajdują się niezwykle daleko.

Inni kosmolodzy również odkryli gigantyczne struktury. Jedną z największych jest zbudowana z supergromad galaktyk The Hercules-Corona Borealis Great Wall (HCB) o szerokości około 10 miliardów lat świetlnych. Może być ona jeszcze większa, jednak pole obserwacji częściowo zasłania materia naszej galaktyki.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Dowiedz się więcej na temat: Galaktyka | gwiazdy | Kosmos | Wszechświat