Odkryto tajemniczy obiekt na powierzchni Marsa

Czerwona Planeta nie przestaje nas zadziwiać. Chociaż od wielu lat eksplorujemy jej powierzchnię za pomocą kilku łazików oraz obserwujemy ją z kilku orbiterów, to jednak wciąż odkrywamy formacje, które potrafią nas zadziwić i jednocześnie zafascynować.

Niezwykły krater uderzeniowy na Marsie /NASA/JPL-Caltech/Uniwersytet Arizony /materiały prasowe

Takim najnowszym odkryciem jest krater uderzeniowy. Cechuje się on niebanalnym kształtem i strukturą. Patrząc na niego, na myśl przychodzą nam skamieniałości pradawnych stworzeń. Jak tłumaczą naukowcy z NASA, jego struktura zawdzięcza swoją unikalność procesom eolicznym, czyli rzeźbotwórczej działalności wiatru.

Na przestrzeni tysięcy lat, piasek przenoszony przez wiatry wyrzeźbił w gruncie różnorodne wzory przypominające fale. Na obrazie dokładnie tego nie widać, ale poszczególne warstwy osadowe krateru znajdują się na różnych wysokościach. To pozwoliło wiatrowi sprawniej przenosić pył i piasek z zewnętrznych przestrzeni ku środkowi.

Ta formacja o średnicy ponad 800 metrów jest jedną z tysięcy uwiecznionych na obrazach przez należącą do NASA sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Niewiele z nich jednak może poszczycić się tak hipnotyzującą strukturą. Kratery uderzeniowe na Czerwonej Planecie od zawsze interesowały astronomów. Ich badania mogą poszerzyć naszą wiedzę nie tyle o tej planecie, co o tajemniczych obiektach z otchłani kosmosu.

Większość z nich może bowiem liczyć sobie miliardy lat i mogła brać udział w formowaniu się Układu Słonecznego, a w tym Ziemi. Niektóre takie obiekty mogły przenosić cegiełki życia. Oznacza to, że badając powierzchnię Marsa, możemy jednocześnie poznać historię Ziemi, a być może odkryć zagadkę pojawienia się na niej życia.

Jeden z takich kraterów, jednak znacznie potężniejszych, eksploruje właśnie łazik Perseverance, najnowszy robot NASA. Krater Jezero miał być w przeszłości wypełniony wodą, a w niej rozkwitać proste organizmy żywe. Łazik na razie nie zdobył na to niezbitych dowodów, ale jest w trakcie pobierania próbek, które zostaną dostarczone na Ziemię i dokładnie pod tym kątem zbadane. Naukowcy uważają, że jesteśmy już o krok od odkrycia czegoś, na co ludzkość czekała od dekad.

Dowiedz się więcej na temat: Krater | Mars | Kosmos | astronomowie