Prostata na lata
Rak prostaty jest drugim co do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni. Według najnowszych danych zachorowania na raka stercza stanowią 12,5% wszystkich zachorowań wśród mężczyzn.
Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że w 2008r. na 100 000 mieszkańców Polski u 850 występował nowotwór, natomiast tylko u 350 był on zdiagnozowany! To dowodzi, że w Polsce nadal znaczna część osób z rozpoznaniem choroby nowotworowej umiera zbyt wcześnie z powodu późnej diagnozy i utrudnień w dostępie do nowoczesnych metod leczenia.
- Cenna jest każda sekunda życia. Dlatego nie wolno zwlekać z podjęciem odpowiedniego leczenia natychmiast po rozpoznaniu, choć warto rozumieć jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą terapia przed która stoimy. Inna kwestią jest fakt, że na szczęście choroba nowotworowa, choć nie zawsze uleczalna, staje się często chorobą przewlekłą i wtedy niezwykle ważne jest jak wyglądają dni, tygodnie, miesiące czy lata pacjenta onkologicznego - mówi prof. Wojciech Pypno - Wojewódzki Konsultant ds. Urologii.
Rak prostaty jest drugim co do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni. Według najnowszych danych zachorowania na raka stercza stanowią 12,5% wszystkich zachorowań wśród mężczyzn. Wyleczalność chorób nowotworowych wzrasta systematycznie, ale w największym stopniu nadal zależy od momentu, w jakim choroba zostanie zdiagnozowana.
Zainaugurowana 16 czerwca 2011 roku kampania "Prostata na lata" powstała z inicjatywy Fundacji "Wygrajmy Zdrowie" im. prof. Grzegorza Madeja. Program został objęty patronatem merytorycznym towarzystw naukowych, działających w polskiej onkologii - Polskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej, Polskiej Unii Onkologii oraz Polskiego Towarzystwa Urologicznego.
- W naszej kampanii najważniejsze, aby jak najwcześniej dotrzeć do mężczyzn z przekazem, że rak prostaty stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia, ale można się go ustrzec! - mówi Szymon Chrostowski, Prezes Fundacji.
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat raka gruczołu krokowego, przełamanie wstydu i tabu, związanego z chorobami gruczołu krokowego oraz wsparcie pacjentów onkologicznych w ich walce z chorobą. Brak dostatecznej wiedzy na temat choroby oraz możliwości jej leczenia, a także skrępowanie spowodowane wizytą u lekarza urologa, to główne przyczyny tak dużej zachorowalności na nowotwór prostaty w Polsce.
W odpowiedzi na potrzeby pacjentów z rakiem prostaty, w ramach kampanii "Prostata na lata", powstał szereg materiałów edukacyjnych, m.in: kompleksowy poradnik dla pacjentów, który będzie dystrybuowany do placówek medycznych na terenie całej Polski, ulotka edukacyjna na temat choroby oraz strona www.prostatanalata.pl, na której pacjenci i ich rodziny znajdą wyczerpujące informacje na temat choroby, sposobów jej leczenia oraz porady z zakresu psychoonkologii.
- Nie możemy dopuścić do tego, aby choroba rozwinęła się w nas. Najważniejsze jest to, aby nie bać się rozmawiać o nowotworze ze swoimi najbliższymi. Trzeba przezwyciężyć wstyd, aby rak prostaty przestał być w końcu tematem tabu - apeluje Szymon Chrostowski, który sam był pacjentem onkologicznym.
Integralnym elementem kampanii będzie również zbieranie podpisów pod nową inicjatywą, dotyczącą ustanowienia w Dniu Ojca, 23 czerwca, Ogólnopolskiego Dnia Świadomości Raka Prostaty.
- Nie bez przyczyny chcemy, aby ten dzień przypadał właśnie w Dniu Ojca. Pragniemy przełamać wreszcie temat tabu i skończyć ze wstydem, jaki wiąże się z rakiem prostaty, tak jak wiele lat temu zrobiły to Amazonki z rakiem piersi. W tej kampanii nie ma miejsca na wstyd, jest miejsce tylko na odwagę. Pragniemy zaangażować młodzież do wspierania swoich Rodziców w zachowaniach prozdrowotnych oraz w świadomych decyzjach o poddaniu się badaniom nakierowanym na wczesne wykrywanie nowotworów. Marzymy o tym, by nauczyć się rozmawiać otwarcie o chorobach, a zwłaszcza o tym jak ich unikać. Chcemy lansować modę na nowoczesnego Ojca, który dba o zdrowie swoje i całej rodziny - mówi Szymon Chrostowski.
Związanie tematu raka prostaty z Dniem Ojca ma uświadomić ludziom, jak ważną rolę w rodzinie pełni mężczyzna - jako ojciec rodziny, opiekun, wychowawca i nauczyciel. Jest to również wielka odpowiedzialność za siebie i bliskich, która powinna przejawiać się także w trosce o swoje zdrowie.
Ważnym elementem kampanii będą spotkania edukacyjne w samorządach lokalnych na terenie całego kraju.
Mają one za zadanie popularyzowanie wiedzy na temat nowotworu prostaty zarówno wśród mieszkańców, jak i przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, którzy mogą następnie wykorzystać tę wiedzę na rzecz lokalnych społeczności. Uczestnicy spotkań otrzymają pakiety materiałów edukacyjnych, poznają podstawowe zasady z zakresu profilaktyki, a także dowiedzą się jak wygląda leczenie oraz wsparcie psychologiczne pacjentów. Spotkania w regionach planowane są m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Lublinie oraz Krakowie.
Partnerem organizowanej przez Fundację "Wygrajmy Zdrowie" kampanii "Prostata na lata" jest firma Sanofi.