To amerykański postrach przestworzy. Talon-A1 lata z prędkością Mach 5

Stratolaunch ma na koncie pierwszy udany lot z napędem pojazdu TA-1, podczas którego jednostka osiągnęła prędkość Mach 5. USA będą wykorzystywać go do superszybkiego transportu po świecie broni jądrowej i neutralizowania pocisków hipersonicznych.

Stratolaunch ma na koncie pierwszy udany lot z napędem pojazdu TA-1, podczas którego jednostka osiągnęła prędkość Mach 5. USA będą wykorzystywać go do superszybkiego transportu po świecie broni jądrowej i neutralizowania pocisków hipersonicznych.
Stratolaunch ogłasza sukces. Pierwszy lot hipersonicznego TA-1 z napędem /STRATOLAUNCH /materiały prasowe

Stratolaunch Systems, firma stojąca za największym samolotem na świecie (pod względem rozpiętości skrzydeł), ponownie trafia na pierwsze strony gazet. Należący do tej firmy hipersoniczny samolot testowy Talon-A1 pomyślnie wykonał swój pierwszy lot z napędem. Warto tu przypomnieć, że chodzi o firmę, która rozpoczęła swoją działalność z myślą opracowania unikalnego systemu rozmieszczania jednostek na orbicie z powietrza.

Pomysł był taki, że zamiast startów z ziemi, statek kosmiczny można zamontować pod specjalnym samolotem startowym, a następnie zwolnić po wyniesieniu na odpowiednią wysokość. Dopiero wtedy jednostka miała uruchamiać swoje silniki rakietowe i samodzielnie dokończyć podróż na orbitę Ziemi, co miało być tańszą i wydajniejszą alternatywą dla rakiet jednorazowego użytku.

Reklama

Nic nie ma większej rozpiętości skrzydeł

W celu realizacji tego planu Stratolaunch Systems zaprojektowało ogromny samolot o nazwie Roc, który może przenosić ładunek o wadze 250 tys. kilogramów, jest zasilany przez sześć silników Boeing 747 i może się pochwalić rekordową 117 m rozpiętością skrzydeł. Tyle że w międzyczasie zmienił się właściciel firmy, który zdecydował, że zamiast wynosić statki kosmiczne na orbitę, Roc będzie przenosić bezzałogowy pojazd hipersoniczny Talon-A, osiągający prędkość 5 Mach.

W maju 2023 roku Stratolaunch użył Roca do pomyślnego przeniesienia i wypuszczenia beznapędowej wersji Talon-A (zwanej TA-0), która poszybowała do lądowania. W grudniu ubiegłego roku Roc przeniósł na wysokość Talon-A1 z napędem, ale ten celowo nie został odpalony czy wypuszczony. W końcu jednak przyszedł czas na lot z napędem, a odbył się on w miniony weekend na pustyni Mojave.

Hipersoniczny pojazd TA-1 osiąga 5 Mach

W sobotę Roc wyniósł zdalnie sterowany TA-1 na odpowiednią wysokość i bezpiecznie go wypuścił, po czym TA-1 odpalił silnik rakietowy, przyspieszył i wzniósł się na zadaną wysokość, a następnie przeprowadził kontrolowane lądowanie na wodzie. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Stratolaunch
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy