Reklama

Samochód na gaz a smog. Wszystko, co musisz wiedzieć

Wraz z nadejściem sezonu jesienno-zimowego odżywa dyskusja o dramatycznym stanie powietrza w Polsce. Systemowe rozwiązania to przede wszystkim rezygnacja z energetyki opartej na węglu czy prawo wymagające od przemysłu ograniczenia emisji szkodliwych pierwiastków (w tym CO2) do atmosfery. A co może zrobić przeciętny Kowalski?

Europejska Agencja Ochrony Środowiska podaje, że w Polsce notowane jest największe w Europie stężenie rakotwórczego benzopirenu. Niechlubnie królujemy także w przypadku stężenia tzw. pyłu zawieszonego - w naszym kraju osiąga ono jedną z najwyższych na kontynencie stężeń. Równie przygnębiające są statystyki podawane przez Światową Organizację Zdrowia. Na 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie aż 33 znajdują się w Polsce.

Elektromobilność: czy jest eko?

Reklama

Panuje powszechne przekonanie, że zasilanie silnikiem elektrycznym jest w pełni przyjazne środowisku. Należy jednak pamiętać, że w Polsce energia wciąż w większości wytwarzana jest przy pomocy węgla. Choć stopniowo coraz więcej prądu uzyskujemy dzięki alternatywnym źródłom, to wciąż ok. 45 proc. produkowanej w Polsce energii pochodzi z węgla kamiennego, a ok. 22 proc. - z brunatnego.

Dodatkowo problematyczne są także akumulatory do samochodów elektrycznych. Są to jednostki litowo-jonowe, a więc wytwarzane między innymi z kobaltu, niklu czy litu. Oznacza to, że  wydobycie ma miejsce w krajach trzeciego świata. A tam nie obowiązują europejskie normy wydobycia oraz troski o środowisko. Co zatem wybrać?

Auto na gaz: niska emisja

Jeżeli chcemy przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń w powietrzu warto rozważyć auto z ekologicznym napędem. Dobrym rozwiązaniem będzie przejście na zasilanie paliwem LPG. Po pierwsze dla kierowcy to ogromna oszczędność. Litr LPG to koszt około dwóch złotych, a więc koszt przejechania 100 km powinien wynieść poniżej 20 zł (w przypadku benzyny będzie to najczęściej ok. 30-35 zł). Po drugie - to znacznie mniejsza emisja spalin do atmosfery.

W benzynie można znaleźć związki siarki oraz ołowiu. Wszystko przez ołów, który dodaje się między innymi po to, aby zwiększyć liczbę oktanową. A jak wygląda emisja szkodliwych pierwiastków w samochodzie zasilanym gazem? - W LPG w ogóle nie występują związki siarki i ołowiu. To dlatego, że paliwa gazowe ich nie zawierają - mówi Marcin Dziewiątkowski z firmy AC. S.A. - Prosty test wykonany przy pomocy warsztatowego analizatora spalin pokazuje, że zawartość CO, HC oraz NOx są znacznie niższe pod warunkiem, że instalacja jest prawidłowo zamontowana oraz skonfigurowana - dodaje.

Napęd na gaz: brak tlenków azotu

W kontekście produktów spalania często mówi się o dwutlenku węgla czy węglowodorach. Warto także wspomnieć o innym, równie szkodliwym produkcie spalania paliw kopalnych czyli tlenkach azotu (NOx). Dlaczego? To właśnie one reagują z węglowodorami tworząc kolejne toksyczne związki. A te przyczyniają się do powstawania smogu czy kwaśnych deszczy.

Pod tym względem napęd LPG znacząco góruje nad innymi rodzajami paliwa. Gaz propan-butan jest wolny od azotu paliwowego. Tyma samym można określić go jako źródło czystej energii. Emituje bowiem około 20 procent mniej związków węgla.

- Warto wiedzieć, że napęd LPG można dodać do przeważającej części aut dostępnych na rynku. Konwersja trwa kilka godzin - mówi Marcin Dziewiątkowski, przedstawiciel firmy AC, S.A. - Warto zadbać o to, aby instalacja była zamontowana przez dobrego i sprawdzonego fachowca. Dzięki temu posłuży przez wiele lat - dodaje.

Maska antysmogowa, oczyszczacz powietrza i aplikacja pokazująca stopień zanieczyszczenia powietrza to tylko działania chroniące przed szkodliwymi efektami wdychania smogu. Warto wiedzieć co zrobić, aby nie dokładać cegiełki do zanieczyszczenia środowiska. Rezygnacja z zakupów w sieciówkach, ograniczenie spożywania mięsa to tylko nieliczne przykłady takich działań. Warto także przemyśleć sposób w jaki poruszamy się po mieście i poza nim. O ile Polaków kusi raczej kwestia niskich kosztów niż względy ekologiczne, to warto odnotować, że samochody napędzane gazem zyskują w Polsce popularność. Według obliczeń Polskiej Organizacji Gazu Płynnego można oszacować, że pod koniec 2019 roku po drogach poruszało się 3,282 mln aut osobowych zasilanych LPG. Ta liczba zwiększyła się aż o 147 tysięcy w stosunku do roku poprzedniego.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą AC. S.A.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama