Relacje na linii korporacja – startup. Jak je budować?

Co łączy firmę Procter & Gamble ze startupami? Okazuje się, że naprawdę sporo. P&G jako dojrzała organizacja jest świadoma tego, jak duże znaczenie w prowadzeniu biznesu mają innowacje. Z tego powodu światowy gigant nawiązuje współpracę z małymi firmami, które są kuźniami innowacyjnych rozwiązań. Wspólnie są w stanie tworzyć rozwiązania na światową skalę. Dodatkowo startupy zyskują możliwość rozwoju własnych umiejętności biznesowych.

W tym roku firma Procter & Gamble już po raz trzeci zaangażowała się w ABSL Startup Challenge, czyli konkurs organizowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), wiodącej organizacji reprezentującej sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce. Konkurs z punktu widzenia firmy jest naturalnym sposobem poszukiwania kolejnych partnerów biznesowych, szczególnie z obszaru innowacji systemowych, produktowych i procesowych. P&G ponownie zostało partnerem głównym oraz fundatorem dodatkowej, specjalnej nagrody dla start-upu, którego rozwiązanie zostało uznane za szczególnie interesujące.

ABSL Start-Up Challenge Roundtable to spotkanie zwycięzców konkursu z ostatnich lat  z przedstawicielami firm, które konkurs wspierają.  Odbyło się ono w kompleksie Spark w Warszawie. To miejsce zdaje się nieprzypadkowo zostało wybrane do organizacji tej imprezy: Spark to najnowocześniejszy biurowiec w tej części Europy. Szereg innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań czyni ten kompleks ponadczasowym i dostosowanym do szybko zmieniających się warunków. Autorski system Connected by Skanska, system Daylight Control, Activity Based Parking, czy identyfikacja wizualna z wykorzystaniem alfabetu Braille'a. To tylko część innowacji, które zagoszczą we wszystkich budynkach kompleksu, a obecnie można przetestować ich działanie w budynku, w którym  spotkali się uczestnicy wydarzenia.

Dyskusje i wystąpienia podczas ABSL Start-Up Challenge Roundtable dotyczyły dwóch kluczowych zagadnień, związanych ze współpracą globalnych marek z początkującymi firmami:

- W jaki sposób skalować swój biznes, by ze start-up stać się scale-upem?

- Jak rozmawiać z dużymi firmami i przezwyciężać bariery istniejące pomiędzy korporacjami i start-upami?

- Fundamentem w budowaniu takich relacji powinna być zmiana sposobu myślenia - prezentując potencjalnemu partnerowi swoje pomysły, nie należy skupiać się jedynie na tym, co zrobiliśmy, jacy jesteśmy, lecz pokazać, co możemy dać drugiej stronie. Aby tak się stało, trzeba wziąć pod lupę naszego partnera biznesowego i spróbować dowiedzieć się, czego od nas oczekuje, z jakimi problemami się zmaga i co my możemy zrobić, by ułatwić mu pracę - przekonywał w swojej prezentacji Marcin Półchłopek, dyrektor marketingu Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Jedną z największych bolączek start-upów bywa znalezienie osoby, która koniec końców decyduje w korporacji o wdrożeniu projektu lub nawiązaniu współpracy. Dzieje się tak, bo wiele projektów wymaga doświadczeń, wiedzy, analiz i ekspertyz z różnych korporacyjnych działów. Ponadto niezwykle ważne jest ustalenie konkretnych warunków współpracy między start-upem a korporacją. W ten sposób uniknie się rozczarowań na kolejnych etapach działań. W firmie P&G działa już specjalna grupa ludzi - Digital Innovation Hub- której zadaniem jest szukanie start-upów i podejmowanie z nimi współpracy.  DIH może bezpośrednio wpływać na decyzje managementu, co bez wątpienia ułatwia komunikację ze start-upami i przyspiesza cały proces rozpoczęcia współpracy.

P&G ma na swoim koncie już sporo sukcesów, jeśli chodzi o współpracę ze startupami. Można do nich zaliczyć takie projekty jak platforma grywalizacji dla marki Old Spice czy Baby Box Club. Projekt Baby Box Club powstał we współpracy P&G ze startupem Subscription Club w ramach programu akceleracyjnego Startup SPARK, prowadzonego przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną.

- To co jest w nim wyjątkowego to fakt, że jest to pierwsza w Polsce platforma, w ramach której konsumenci mogą zakupić pieluszki na zasadach subskrypcji. Główną ideą projektu było ułatwienie podejmowania decyzji przez konsumentów poprzez dostarczanie im jasnych informacji o produktach i niestandardowych możliwościach zakupu - mówi Marcin Półchłopek.

Po zarejestrowaniu na platformie i określeniu przez użytkownika wieku dziecka, system zaproponuje optymalny rozmiar pieluszki. Z biegiem czasu system zasugeruje, że nadszedł czas, aby zmienić rozmiar produktu. Pakiety zostały zaprojektowane tak, aby konsumentowi nie zabrakło pieluszek przez cały miesiąc. Użytkownik może wybrać abonament na 3, 6 lub 12 miesięcy, ale także zmienić go w dowolnym momencie. Przy pierwszym zamówieniu konsument wybiera datę pierwszej dostawy, a zapasy w kolejnych miesiącach będą ustawione automatycznie na dostarczanie co cztery tygodnie. Za każdym razem przesyłka produktów trafia bezpośrednio pod drzwi konsumenta.

- We współpracy ze start-upami tworzymy też narzędzia służące komunikacji z konsumentami - przykładem może być platforma grywalizacji, stworzona dla marki Old Spice. Dysponujemy też dużymi ilościami danych, więc jeśli możemy znaleźć rozwiązania, które pozwolą nam z nich wydobyć informacje, to również na tym obszarze innowacyjne rozwiązania start-upów mogą nam się przydać - dodaje Małgorzata Mejer, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej na Europę Centralną w P&G.

W polskim centrum IT firmy P&G pracuje ponad 300 osób. Jest to drugie, po Cincinnati, pod względem wielkości centrum IT P&G na świecie. W Globalnym Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie na co dzień przy wykorzystaniu najnowszych technologii takich jak machine learning, automatyzacja i robotyka procesów powstają innowacje dla Europy i świata w zakresie analityki biznesowej, marketingu czy planowania łańcucha dostaw.



Materiał powstał we współpracy z marką P&G.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje