Odkryto planetę z czterema słońcami

Międzynarodowy zespół astronomów we współpracy z internautami biorącymi udział w społecznościowym projekcie PlanetHunters.org (OdkrywcyPlanet.pl) dokonał niecodziennego odkrycia. Po raz pierwszy w historii zaobserwowano planetę znajdującą się w układzie czterech gwiazd.

Odkrycie niezwykłej planety ma wielu ojców. Brali w nim udział amerykańscy, brytyjscy i szwajcarscy astronomowie, jednak nie mniejszy wkład należy do internautów. W ramach projektu "Planet Hunters" każdy chętny może wziąć udział w poszukiwaniu potencjalnych planet z danych uzyskiwanych przez kosmiczny teleskop Kepler.

Niewielkie osłabienia światła spowodowane przechodzeniem planety przed gwiazdą (tzw. tranzyt) jako pierwsi zaobserwowali Kian Jek z San Francisco i Robert Gagliano z Cottonwood w Arizonie. Badania następnie zostały poszerzone przez zespół Meg Schwamb z Uniwersytetu Yale.

Opisywane odkrycie jest o tyle istotne, że astronomowie poznali jedynie 6 planet w układach podwójnych gwiazd. Nie zaobserwowano do tej pory żadnej egzoplanety w układzie aż czterech słońc.

Nowo odkrytą planetę oznaczono jako PH1. Jest ona gazowym olbrzymem o promieniu 6,2 razy większym od ziemskiego i maksymalnej masie połowy masy Jowisza. PH1 co blisko 138 dni okrąża parę gwiazd, orbitujących wokół siebie co 20 dni. Obiekty te mają masy 1,5 oraz 0,4 mas Słońca.

To jednak nie wszystko. W odległości ok. 1000 j.a. wokół układu planetarnego krąży druga para gwiazd. W praktyce oznacza to, że gdybyśmy znaleźli się na powierzchni PH1 na horyzoncie moglibyśmy dostrzec aż 4 słońca.

Projekt "Planet Hunters" działa już od dłuższego czasu, ale egzoplaneta PH1 jest pierwszym obiektem wskazanym przez internautów, dla którego profesjonalne dane spektroskopowe potwierdziły hipotezę jej istnienia.

Dowiedz się więcej na temat: Planety | egzoplaneta | Egzoplaneta | gwiazdy | astronomowie