Odkryto bakterie żywiące się plastikiem

Japońscy naukowcy odkryli gatunek bakterii odżywiających się tworzywami sztucznymi. Dzięki temu już w niedalekiej przyszłości problem ze stertami plastiku zalegającymi na wysypiskach śmieci może stać się przeszłością.

Zespół naukowców z Instytutu Technologii w Kioto pod kierownictwem Shosuke Yoshidy odkrył bakterie Ideonella sakaiensis. Żywią się one PET - polimerem często wykorzystywanym do produkcji butelek, pojemników na żywność i włókien syntetycznych. Dzięki tym bakteriom może nastąpić prawdziwy przełom w zarządzaniu odpadami.

Poprzednie eksperymenty Yoshidy wykazały, że istnieje kilka gatunków grzybów, które są w stanie rozkładać PET. Odkrycie bakterii, które mają taką samą umiejętność było tylko kwestią czasu. Ideonella sakaiensis to bakteria odkryta przypadkowo na 250 próbkach pobranych z odpadów plastikowych.

Naukowcy zauważyli, że pojedyncza kolonia bakterii Ideonella sakaiensis może rozłożyć całą plastikową butelkę w ciągu 6 tygodni. Niektóre z nich należało jednak odpowiednio przygotować, aby mogły stać się pożywieniem dla bakterii.

Jeżeli w przyszłości uda się wyodrębnić gen obecny u bakterii Ideonella sakaiensis odpowiedzialny za degradację PET, być może uda się rozprawić z problemami odpadów plastikowych raz na zawsze.

Dowiedz się więcej na temat: bakterie | plastik | PET