Najstarsze dowody życia - liczą 3,5 mld lat

Naukowcy odkryli najstarsze dowody życia na Ziemi - skamieniałości liczą 3,5 mld lat.

W "Proceedings of Natuonal Academy of Sciences" opisano odkrycia 11 próbek drobnoustrojów z pięciu różnych taksonów. To prawdopodobnie najstarsze dowody życia jakie znamy.

- Ludzie naprawdę interesują się tym, kiedy po raz pierwszy pojawiło się życie na Ziemi. Myślę, że w niedalekiej przyszłości przeprowadzimy znacznie więcej analiz mikroskamieniałości, zarówno ziemskich, jak i kosmicznych - powiedział John Valley z University of Wisconsin, jeden z autorów odkrycia.

Naukowcy przeanalizowali mikroskamieniałości zebrane w 1982 r. w zachodniej Australii, znane jako skamieniałości Apex. Przez wiele lat ne było jasne, czy okazy te mają biologiczne pochodzenie. Ostatnio wykorzystano spektrometr mas jonów wtórnych (SIMS) do oddzielenia węgla, z którego składa się skamieniałość od jej składowych izotopów. Następnie zmierzono stosunek węgla-12 i węgla-13 i stwierdzono, że jest on zgodny z funkcjami biologicznymi i metabolicznymi.

Chociaż nie można stwierdzić, jak odkryte organizmy uformowały tę skamielinę, wiadomo, że jest to skutek działania różnorodnej grupy organizmów. Najprawdopodobniej wykorzystywały one energię słoneczną i produkowały metan.

4,3 mld lat temu na Ziemi występowały oceany, ale najstarsze organizmy żywe powstały najprawdopodobniej 3,8 mld lat temu. Odkrycie organizmów żywych sprzed 3,5 mld lat rzuca nowe światło na nasze postrzeganie początków naszej planety.

- Nie mamy bezpośrednich dowodów na to, że życie istniało 4,3 mld lat temu, ale nie ma powodów, dla których nie mogło wtedy istnieć. To jest coś, czego wszyscy chcielibyśmy się dowiedzieć - powiedział Valley.

Dowiedz się więcej na temat: skamieniałości | początki życia | mikroorganizmy