Najstarsze bakterie na naszej planecie wciąż zaskakują

Naukowcy z University of Georgia odkryli ważne genetyczne wskazówki na temat archeonów, jednej z najstarszych form życia na Ziemi.

Pierwotnie uważano, że archeony są ewolucyjnie starsze od eubakterii - obecnie jednak wiadomo, że grupy te ewoluowały równolegle. Wszelkie wskazówki dotyczące archeonów, mogą rozwikłać zagadkę pochodzenia życia.

- Archeony to starożytna forma mikroorganizmów, więc wszystko, czego dowiemy się o nich może pomóc odpowiedzieć nam na pytania dotyczące pochodzenia życia - powiedział William Whitman, mikrobiolog z Franklin College of Arts and Sciences.

Naukowcy przeanalizowali zespół 1779 genów należących do gatunku Methanococcus maripaludis - wodnych archeonów powszechnie występujących na terenach bagiennych. W toku przeprowadzonych eksperymentów okazało się, że 526 genów - prawie 30 proc. było niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmów.

- Byliśmy zaskoczeni, kiedy okazało się, że w przebadanych archeonach występuje unikatowy proces formowania się DNA. Ta wiedza może całkowicie zmienić nasze postrzeganie archeonów. Do tej pory uważaliśmy, że zdolność do syntezy DNA pojawiła się dużo później w ewolucji życia - dodał Whitman.

Archeony nadal pozostają jednymi z najbardziej zagadkowych form życia na naszej planecie. W toku przeprowadzonych badań zespół Whitmana odkrył 121 białek, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania tego organizmu, choć tak naprawdę niewiele wiadomo o konkretnych genach, które odpowiadają za ich syntezę.

Dowiedz się więcej na temat: mikrobiologia | bakterie | archeony | DNA | geny