Licealiści odkryli układ planetarny z superziemią

​Grupa licealistów dokonała niezwykłego odkrycia astronomicznego - układ pięciu planet krążących wokół gwiazdy TOI-1233. Jedną z egzoplanet jest superziemia, która może pomóc zrozumieć formowanie się planet.

Cztery najbardziej wewnętrzne planety układu zostały odkryte przez uczniów szkoły średniej - Kartika Pinglé (18 lat) i Jasmine Wright (16 lat), którzy współpracowali z Tansu Daylanem. Cztery odkryte egzoplanety znajdują się około 200 lat świetlnych od Ziemi.

Program Student Research Mentoring w Centrum Astrofizyki Uniwersytetu Harvarda łączy uczniów lokalnych szkół średnich zainteresowanych badaniami z naukowcami z Harvardu i MIT. Uczniowie pracują ze swoimi mentorami nad rocznym projektem badawczym. Programem kieruje astrochemiczka Clara Sousa-Silva.

Osiągnięcia licealistów są rzadkie, ponieważ uczniowie w tym wieku rzadko publikują wyniki badań. Obaj uczniowie byli współautorami pracy badawczej. Uczniowie studiowali dane z TESS, satelity krążącego wokół Ziemi, który bada pobliskie jasne gwiazdy w celu poszukiwania egzoplanet. TESS szuka przyciemnienia odległych gwiazd spowodowanego przez planety przechodzące przed nimi (metoda tranzytu).

Obaj uczniowie byli bardzo podekscytowani, że mogą być częścią programu, który odkrywa odległe egzoplanety. Naukowcy mają nadzieję, że w nadchodzącym roku uda się jeszcze lepiej zbadać nowo odkryte planety.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | superziemia | egzoplaneta