Innowacyjny polski odrzutowiec Flaris LAR 1

Podczas Paris Air Show 2015 dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko polskiej firmy Metal-Master, na którym prezentowany był lekki odrzutowiec Flaris LAR 1.

Opracowany przez firmę Metal-MasterFlaris LAR 1 miał swoją światową premierą podczas poprzedniego salonu lotniczego w Paryżu w 2013 roku. Maszyna została zaprojektowana jako bardzo lekki odrzutowy samolot dyspozycyjny przeznaczony dla 4 pasażerów i pilota z możliwością operowania z trawiastych pasów o długości zaledwie 250 metrów. Do jego pilotowania ma wystarczyć jedynie licencja turystyczna, co powoduje, że doskonale będzie się nadawać zarówno do celów biznesowych, jak i turystycznych. Wśród zalet tej innowacyjnej konstrukcji należy również wskazać składane skrzydła, które umożliwiają przechowywanie samolotu nawet w przydomowym garażu, a także łatwy transport. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych preimpregnatów węglowych samolot jest bardzo lekki, bo waży zaledwie 700 kg. LAR 1 jest też pierwszym na świecie odrzutowcem ultralekkim wykonanym w tej technologii stosowanej w najnowszych odrzutowcach pasażerskich Airbusa czy Boeinga. Rozwój projektu był możliwy dzięki wsparciu otrzymanemu z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka współfinansowanego ze środków europejskich.

Reklama

W czasie targów Metal-Master podpisał ważną umowę z firmą Williams International na dostawy silników FJ33-5A, które będą napędzać seryjne Flarisy. Dzięki zastosowaniu tej jednostki napędowej o ciągu 8.5 Kn maksymalna masa startowa maszyny wzrosła do 1500 kg, co pozwala na zabranie pilota i czterech pasażerów wraz z bagażem. Zasięg Flarisa LAR 1 szacowany jest na: od 2200 km z kompletem pasażerów do 3200 km z samym pilotem. Samolot może lecieć z maksymalną prędkością 700 km/h na maksymalnej wysokości 14 000 metrów. Prędkość przeciągnięcia oszacowana została na 115 km/h. Docelowy silnik Flarisa pracuje na naftę lotniczą Jet A-1, a koszt przelecenia jednego kilometra ma wynosić zaledwie 20 groszy na osobę. Awionika to produkowany przez Garmina System G600.

Innowacją polskiej konstrukcji jest także zamontowany z przodu maszyny ratunkowy system spadochronowy, który ma zapewnić lądowanie kabiny w bezpieczniejszej dla pasażerów pozycji na plecach. Na taką okoliczność pasy bezpieczeństwa wyposażono dodatkowo w poduszki powietrzne. Producent szacuje także, że w sytuacji awaryjnej, z wyłączonym silnikiem samolot będzie mógł przelecieć do 18 km na 1 km utraty wysokości.

Flaris LAR1 spotkał się na Paris Air Show 2015 z ogromnym zainteresowaniem zarówno gości targów, jak i potencjalnych klientów. Zakupem kilku egzemplarzy polskiego samolotu zainteresowany jest Bruce Dickinson, właściciel firmy Cardiff Aviation i pilot Boeinga 757, lepiej znany jako wokalista heavymetalowej grupy Iron Maiden. Muzyk i producenci odrzutowca planują kooperację w sprzedaży Flarisów LAR 1 w Wielkiej Brytanii. Przedstawiciele Metal-Master zwracają również uwagę na zainteresowanie ich samolotem ze strony, zarówno firm jak i użytkowników potrzebujących lekkich maszyn obserwacyjnych np. do zadań kontroli granic państwowych.

Samolot Flaris LAR 1 wykonał pierwsze próby kołowania w marcu br., a jego oblot już z zamontowanym nowym silnikiem Williams International FJ33-5A jest planowany na jesień 2015 roku. 

Dowiedz się więcej na temat: FLARIS LAR 1 | polski samolot | samolot pasażerski

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje