Galaktyka HXMM01 jak "brakujące ogniwo pomiędzy dinozaurami i ptakami"

Astronomowie zaobserwowali galaktykę, która stanowi brakujące ogniwo w ewolucji tych potężnych formacji.

Dwie młode galaktyki, które zderzyły się ze sobą 11 mld lat temu, gwałtownie formują obecnie nową masywną galaktykę - 10 razy większą od Drogi Mlecznej. "Niezwykle rzadko zdarza się przechwycić taki obraz. A jest to odpowiednik brakującego ogniwa pomiędzy skrzydlatymi dinozaurami i ptakami. Nowa megagalaktyka HXMM01 jest najjaśniejszą i najbogatszą w gaz ze wszystkich znanych nam formacji" - czytamy w publikacji w czasopiśmie Nature.

Najważniejsze jest jednak to, że HXMM01 wygasa tak szybko, jak szybko powstawała. W ciągu zaledwie setek mln lat wyczerpie całe zapasy energii (gazu) i resztę życia pozostanie "głodna".

To niezwykłe odkrycie pozwala zrozumieć, jak ogromne eliptyczne galaktyki powstawały w młodym wszechświecie oraz dlaczego tak szybko przystały formować nowe gwiazdy. Zdaniem innych uczonych gaz zgromadzony w takich galaktykach był "rozwiewany" przez czarne dziury znajdujące się w ich centrach. Najnowsze odkrycie wykluczyło jednak taką możliwość.

Dowiedz się więcej na temat: Galaktyka | droga mleczna | Czarna dziura | gwiazdy