Airbus unowocześnia systemy nawigacji satelitarnej

Firma Airbus stale oferuje operatorom swoich samolotów najnowsze osiągnięcia technologiczne w zakresie nawigacji satelitarnej i naziemnej.

Najnowszym przykładem nieustannie rozwijanych innowacji Airbus jest nowy Satelitarny System Lądowania (Satellite-based Landing System - SLS), który jest teraz dostępny w modelu A350 XWB. Jest to pierwsze zastosowanie takiego systemu w samolocie szerokokadłubowym w historii. SLS bazuje na unikatowych rozwiązaniach zwiększających precyzję nawigacji w samolotach.

System SLS współpracuje z Systemami Wspomagania Satelitarnego (Satellite Based Augmented Systems - SBAS) takimi jak EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service - Europejski Geostacjonarny System Pokrycia Nawigacyjnego) - pierwszy ogólnoeuropejski system nawigacji satelitarnej.

Reklama

Dzięki integracji w ramach wspólnego, skoordynowanego interfejsu systemu lądowania system SLS umożliwia pilotowi precyzyjne podejście do lądowania, podobnie jak przy wykorzystaniu systemu ILS (Instrument Landing System), z użyciem geometrycznego naprowadzania pionowego o dokładności do 60 metrów, bez korzystania z jakichkolwiek stacji naziemnych, czyli wyłącznie na podstawie sygnałów GNSS (Global Navigation Satellite Systems - Globalne Systemy Satelitów Nawigacyjnych) oraz SBAS.

Airbus pracuje również nad ulepszeniem systemu GLS (skrót od GBAS - Ground Based Augmentation System - Landing System, czyli Naziemny System Wspomagania Lądowania) w celu zwiększenia precyzji lądowania i osiągnięcia tego samego poziomu efektywności, jaki oferuje system lądowania ILS Kat. II lub Kat III (zdolność automatycznego lądowania w dowolnych warunkach atmosferycznych na niewielkiej lub zerowej wysokości decyzyjnej).

Wymienione wyżej systemy nawigacji oferują klientom Airbus szeroką gamę rozwiązań optymalizujących operacje lotnicze i umożliwiających wykonywanie lotów w dowolne miejsce na świecie przy zachowaniu tego samego poziomu dostępności i wydajności.

Systemy GNSS znacząco poprawiły dokładność nawigacji, pozwalając na zmniejszenie separacji bocznej pomiędzy trasami RNAV (aRea NAVigation - Nawigacja Obszarowa) i optymalizując przepustowość przestrzeni powietrznej. Inne zalety tych systemów to m.in. możliwość wytyczenia bezpośredniej trajektorii lotu w kierunku lotniska, możliwość wykonywania podejścia końcowego po łuku oraz ulepszone profile zejścia. Ograniczają one zużycie paliwa oraz hałas, minimalizując wpływ ruchu lotniczego na środowisko i zwiększając wydajność linii lotniczych.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Airbus | samolot pasażerski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy