Maglev

Poniedziałek, 15 stycznia 2024 (14:24) Aktualizacja Piątek, 1 marca 2024 (14:26)
Maglev to skrót od „magnetic levitation”, cooznacza „magnetyczną lewitację”. Jest to technologia używana w niektórych najnowocześniejszych systemach transportu kolejowego, gdzie pociągi unoszą się nad torami dzięki magnesom. Dzięki brakowi fizycznego kontaktu pomiędzy pociągiem a torami, Maglev umożliwia znacznie wyższe prędkości i mniejsze zużycie energii w porównaniu do tradycyjnych pociągów na kołach.
Maglev - najważniejsze informacje
Transrapid Szanghaj (Maglev Seimens-Thyssenkrupp) /123RF/PICSEL

Maglev - najważniejsze informacje

Istnieją dwa główne typy technologii Maglev: elektromagnetyczna (EMS) i elektrodynamiczna (EDS). 

EMS wykorzystuje elektromagnesy do stabilizacji i napędu pociągu, podczas gdy EDS korzysta z superprzewodników i efektu Meissnera do unoszenia pociągu. Obie metody pozwalają na ciche, płynne i bardzo szybkie podróże.
 
Pociągi Maglev są już w użyciu w niektórych częściach świata, np. w Chinach i Japonii, oferując połączenia między miastami z prędkościami przekraczającymi 400 km/h. Ich rozwój jednak nadal napotyka na wyzwania techniczne i finansowe, co sprawia, że nie są one jeszcze powszechnie stosowane na całym świecie.
 
Pomysł wykorzystania magnetycznej lewitacji do transportu pojawił się już na początku XX wieku. Pierwsze patenty dotyczące technologii Maglev zostały zarejestrowane w latach 30. i 40. XX wieku. W latach 50. i 60. nastąpił znaczący rozwój teoretyczny technologii. 

W latach 70. Niemcy i Japonia rozpoczęły testowanie prototypów pociągów Maglev. W Niemczech skoncentrowano się na technologii elektromagnetycznej (EMS), podczas gdy Japonia skupiła się na technologii elektrodynamicznej (EDS). Linia Shanghai Maglev, otwarta w 2004 roku, stała się pierwszą komercyjną linią Maglev o wysokiej prędkości na świecie, osiągając prędkości do 431 km/h.

Maglev i rekord prędkości

Japoński pociąg Maglev L0 Series ustanowił światowy rekord prędkości dla pociągów na magnetycznej lewitacji, osiągając prędkość 603 km/h podczas testów w kwietniu 2015 roku.

Pociągi Maglev nie mają tradycyjnych kół i nie poruszają się po standardowych szynach. Zamiast tego unoszą się nad torowiskiem, co minimalizuje tarcie i pozwala na osiąganie wyższych prędkości oraz zapewnia cichszą i płynniejszą jazdę. Niektóre systemy Maglev, takie jak japoński system EDS, wykorzystują superprzewodniki, które mogą przewodzić prąd elektryczny bez żadnej oporności, co jest kluczowe dla utrzymywania mocnych, stabilnych pól magnetycznych.
 
Istnieją plany rozwoju dalszych linii Maglev na całym świecie, w tym projekt Chuo Shinkansen w Japonii, który ma połączyć Tokio z Osaką w czasie zaledwie około godziny, a także projekty w krajach takich jak Korea Południowa, Stany Zjednoczone i Niemcy.

Maglev - Wiadomości