Samochód autonomiczny

Środa, 22 listopada 2023 (13:26) Aktualizacja Wtorek, 6 lutego 2024 (10:16)
Samochód autonomiczny, znany również jako pojazd samojezdny czy bezzałogowy, to zaawansowany typ pojazdu zdolnego do nawigacji i poruszania się bez bezpośredniej interwencji człowieka. Wykorzystuje technologie takie jak sensory, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji na drodze.
Samochód autonomiczny - najważniejsze informacje
Autonomiczny pojazd Uber. /materiały prasowe

Samochód autonomiczny - najważniejsze informacje

Samochód autonomiczny nazywany jest równie pojazdem zdalnie połączonym i zautomatyzowanym, samochodem samosterującym, pojazdem bez kierowcy lub lądowym pojazdem bezzałogowym.
 
Samochód autonomiczny to pojazd, który posiada zaawansowane technologicznie systemy pozwalające mu na samodzielne sterowanie i poruszanie się po drogach, bez konieczności aktywnego uczestnictwa kierowcy.
 
Pojazdy te podzielić można na trzy grupy:

  • samochody autonomiczne na własny użytek,
  • samochody autonomiczne dostępne i przywoływane na żądanie,
  • samochody autonomiczne, które współdzielone są przez kilkuosobową lub nawet kilkunastoosobową grupę, zazwyczaj obcych sobie ludzi.

Jak działa samochód autonomiczny?

W większości przypadków samochody autonomiczne to zmodyfikowane pojazdy już istniejące, które posiadają zdolność, między innymi do rozpoznawania przeszkód oraz poruszania się po drogach bez potrzeby sterowania przez człowieka.
 
Samochody autonomiczne korzystają zazwyczaj z zaawansowanych technologii, takich jak:
  • lidar, będąca metodą pomiaru odległości,
  • radar, czyli urządzenie służące do radiolokacji,
  • GPS, czyli system nawigacji satelitarnej
  • widzenie komputerowe, aby samodzielnie nawigować i unikać przeszkód na drodze.

Kto produkuje samochody autonomiczne? 

Własne samochody autonomiczne posiadają takie marki jak: Mercedes-Benz, General Motors, Bosch, Nissan, Toyota, Audi, Volvo, Nvidia, a nawet przedsiębiorstwo informatyczne Google.
 
Co ciekawe, testynad tego typu samochodami przeprowadzane były już w latach osiemdziesiątych XXwieku.
 
W 2020 roku wmieście Shenzhen w Chinach rozpoczęto href="https://geekweek.interia.pl/technologia/news-taksowki-bez-kierowcy-w-chinach-to-sie-dzieje-naprawde,nId,6211772">style='color:#1155CC'>testy pierwszej autonomicznej taksówki, onazwie RoboTaxi.
 
Jesienią 2019 rokuw Gdańsku, miasto uczestniczyło w międzynarodowym projekcie “Sohjoa Baltic”,który obejmował zarówno badania, promocję, jak i testy elektrycznych minibusów“EasyMile EZ10”, poruszających się bez żadnego udziału kierowcy. Minibusywykorzystywane były w ramach publicznego transportu.
 
Zimą 2013 roku USAbyło krajem, w którym cztery stany: Nevada, Floryda, Kalifornia i Michiganmiały ustalone i przyjęte przepisy prawne, umożliwiające samochodomautonomicznym, legalne poruszanie się po publicznych drogach.
 
Organizacjaskupiająca inżynierów pojazdów mechanicznych i lotnictwa - SAE Internationalstworzyła specjalną kwalifikację, która wyróżnia sześć poziomów (od 0 do 5), napodstawie której określa się stopień potrzeby ludzkiej interwencji dlaprowadzenia danego pojazdu:
style='mso-list:Ignore'>-       Poziom 0 - czyli taki system,który wyłącznie wspomaga kierowcę (ESP, ABS lub tempomat),
style='mso-list:Ignore'>-       Poziom 1 - czyli automatyzacjawyłącznie jednego aspektu związanego z prowadzeniem pojazdu,
style='mso-list:Ignore'>-       Poziom 2 - określany jako jazda„półautonomiczna”, mianowicie pojazd kontroluje kierunek jazdy, odpowiada takżeza: pas ruchu, przyspieszenie, hamowanie i kierowanie oraz kontroluje odległośćod poprzedzających pojazdów,
style='mso-list:Ignore'>-       Poziom 3 - komputer przejmujestery, podobnie jak na poziomie dwa, ale dodatkowo w prostych sytuacjach wporuszaniu się po mieście, jednak nadal pozostaje odpowiedzialny za obsługępojazdu w trudnych i złożonych sytuacjach drogowych,
style='mso-list:Ignore'>-       Poziom 4 - jest to już jazda wpełni autonomiczna – natomiast kierowca nadal decyduje, kiedy chce przejąćkontrolę,
style='mso-list:Ignore'>-       Poziom 5 - jazda w pełniautonomiczna.

Temat Samochód autonomiczny znajdziesz również w serwisie:

Samochód autonomiczny - Wiadomości