Zagadki przyrody

Odkryto najstarszy szkielet plezjozaura

Naukowcy odkryli najstarszy szkielet plezjozaura, prehistorycznego gada pływającego w ziemskich oceanach 200 mln lat temu.

Naukowcy z Uniwersytetu w Bonn zbadali skamielinę znalezioną w kopalni gliny w 2013 r. w Niemczech, która została nabyta przez prywatnego kolekcjonera. Pochodzi ona sprzed 251-199 mln lat z okresu triasu. Jest to jedyny szkielet plezjozaura, który udało się znaleźć z tego okresu.

Znaleziony szkielet wskazuje, że zwierzę miało 2,37 m długości, chociaż podczas wydobycia uszkodzono część szyi. Jest to stosunkowo nieduży plezjozaur, któremu nadano nazwę gatunkową Rhaeticosaurus mertensi.

- W porównaniu do innych gadów morskich, ogon odkrytego zwierzęcia był krótki, gdyż był on wykorzystywany tylko do sterowania. Ten ewolucyjny eksperyment był bardzo udany, ale co ciekawe, nie przetrwał po wyginięciu plezjozaurów - powiedział prof. Martin Sander z Uniwersytetu w Bonn.

Korzystając z tomografii komputerowej, naukowcy mogli zajrzeć do wnętrza kości plezjozaura. Pobrali także cienkie preparaty do badań mikroskopowych.

Plezjozaury były ciepłokrwiste, ponieważ musiały być w stanie regulować temperaturę swojego ciała, aby podróżować przez chłodniejsze części oceanu. Wymarły razem z dinozaurami pod koniec kredy 66 mln lat temu, kiedy w naszą planetę uderzyła asteroida.

Dowiedz się więcej na temat: skamieniałości | paleontologia