Przyszłość pola bitwy

Projekt F-16 Fighting Falcon ma 40 lat

2 lutego F-16 Fighting Falcon obchodził 40 urodziny. Od 1974 roku stał się najbardziej rozpowszechnionym na świecie samolotem myśliwskim, który stanowi trzon m.in. Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej. Co zadecydowało o sukcesie tej maszyny i dlaczego wiele osób niesłusznie określa go mianem "złomu"?

F-16 zaprojektowano i wprowadzono do produkcji seryjnej w drugiej połowie lat 70., przy czym pierwszy oblot prototypu oznaczonego jako YF-16 odbył się 2 lutego 1974 roku. Później rozpoczęły się liczne modyfikacje mające na celu poprawę osiągów i dodanie nowoczesnego wyposażenia. Dzięki nim samolot - początkowo opracowywany jako lekki myśliwiec - stał się prawdziwie wielozadaniowy.

Systematyczny rozwój pozwolił utrzymać doskonałą skuteczność i możliwości bojowe. Szacuje się, że amerykańskie siły powietrzne będą korzystać z samolotów F-16 jeszcze przez 20 lat. Z czasem zastąpią je supernowoczesne F-22 i F-35. Lockheed Martin wciąż udoskonala maszynę i przyjmuje na nią kolejne zamówienia. W Fort Worth w Teksasie powstanie 20 egzemplarzy dla Egiptu, 12 dla Omanu i 36 dla Iraku.

Reklama

Fakty

Oto kilka najważniejszych i najciekawszych faktów dotyczących F-16:

- Samolot został zaprojektowany przez firmę General Dynamics. Od 1993 roku jest produkowany przez Lockheed Corporation, obecnie Lockheed Martin,

- Amerykańscy piloci mówią o nim Viper, czyli żmija,

- Przez 40 lat powstało 4500 egzemplarzy, a kilkadziesiąt czeka na swoją kolej,

- F-16 był produkowany również poza Stanami Zjednoczonymi, m.in. w belgijskich zakładach SABCA, Fokker w Holandii, przez południowokoreańskie Samsung Aerospace czy tureckie Turkish Aerospace Industries,

- Jeden egzemplarz kosztuje około 20 mln dol., czyli kilka razy mniej od maszyn piątej generacji F-22 i F-35,

- Samoloty F-16 są eksploatowane przez siły powietrzne 24 krajów, w tym również Polski,

- Powstało 6 podstawowych wersji maszyny - jednomiejscowe A, C i E oraz dwumiejscowe B, D i F,

- Poszczególne wersje istotnie różnią się wyposażeniem, a każdy wariant nazywany jest blokiem. W sumie powstało kilkadziesiąt różnych wersji samolotu F-16.

- Pierwszym państwem, które wykorzystało myśliwce F-16 do celów bojowych był Izrael. Ich celem był iracki reaktor Osirak.

- Myśliwce F-16 zestrzeliły co najmniej 72 samoloty bojowe i transportowe.

- W operacji Pustynna Burza wzięło udział 249 samolotów F-16. Wykonały wtedy ponad 13,5 tys. lotów. 9 sztuk zostało zniszczonych.

Polskie F-16

Polska brała pod uwagę zakup używanych samolotów F/A-18, jednak pozyskanie 23 niemieckich MiG-29 zadecydowało o ogłoszeniu przetargu na zakup nowych maszyn. Do rywalizacji stanęły wówczas: Lockheed Martin F-16 Block 52+, Dassault Mirage 2000-5 oraz SAAB/BAE System Gripen. Ostatecznie najlepiej oceniono konstrukcję amerykańską.

Poniżej znajduje się materiał wideo przygotowany przez Lockheed Martin na 40 urodziny F-16.

Dostawy 48 samolotów F-16 (36 w wersji C i 12 w wersji F) dla Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej realizowano w latach 2006-2008. Wszystkie egzemplarze zostały wyprodukowane przez Lockheed Martin Aeronautics Company w Fort Worth, przy czym pierwszy oblatano 14 marca 2006 roku. Wciąż nie wiadomo, jakie samoloty zakupimy w przyszłości, ale pod uwagę brane są kolejne F-16, F-35 Lightning II oraz Eurofighter Typhoon.

Zdalnie sterowane

Amerykanie mają wiele emerytowanych F-16, które mają szanse przeżyć drugą młodość. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wspólnie z Boeingiem przystosowują je do lotów bezzałogowych.

Przystosowana do zdalnego pilotażu bezzałogowa wersja F-16 nosi nazwę QF-16. Maszyny zostaną wykorzystane do szkolenia pilotów w zakresie walk powietrznych. Za sterami każdego z nich - oczywiście na ziemi - usiądą dwaj piloci. Pilotowane przez pary myśliwce zmierzą się następnie w powietrzu - w prawdziwej walce.

Zmodyfikowane QF-16 latają z prędkością 1,47 Ma, a w tym czasie poddawane są przeciążeniom sięgającym 8 g. Poniżej znajduje się materiał wideo z zapisem bezzałogowego lotu QF-16.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: F-16 | myśliwiec | siły powietrzne | Lockheed Martin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy