Przyszłość pola bitwy

Airshow China: Debiut chińskiego myśliwca 5. generacji

Pierwszy prototyp chińskiego myśliwca 5. generacji Shenyang J-31 ma zadebiutować przed szeroką publicznością podczas pokazów lotniczych Airshow China w Zhuhai koło Hong-Kongu. Zamieszczone w internecie wideo pokazuje samolot przygotowujący się do udziału w tym wydarzeniu.

Shenyang J-31 nazywany również Gyrfalcon (pol. Białozór-ptak z rodziny sokołowatych) to po Chengdu J-20 drugi oblatany chiński myśliwiec 5. generacji. Pierwszy lot tego samolotu miał miejsce 31 października 2012 roku i do tej pory zbudowano tylko jeden prototyp. Program rozwoju maszyny jest utrzymywany w tajemnicy.

W zeszłym roku admirał Zhang Zhaozhong z Narodowego Uniwersytetu Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej powiedział dziennikarzom, że produkcja J-31 jest przewidziana wyłącznie z myślą o eksporcie samolotu a siły zbrojne Państwa Środka nie są nim zainteresowane. Potwierdzałoby to wcześniejsze przecieki mówiące o tym, że samolot został stworzony jako prywatna inicjatywa zakładów w Shenyang. Promocji konstrukcji wśród klientów zagranicznych mogłaby też służyć zapowiadana prezentacja publiczna. Nie można jednak także wykluczyć, że J-31 jest tylko demonstratorem technologii a docelowy samolot będzie bazował na jego rozwiązaniach technicznych. Konstrukcja tak zaawansowanego prototypu to doskonały poligon doświadczalny dla coraz liczniejszej kadry chińskich inżynierów lotniczych. Przy jego budowie korzystali oni najprawdopodobniej z wykradzionej przez hakerów dokumentacji amerykańskiego myśliwca F-35.

Reklama

Prototyp J-31 jest wyposażony w dwa silniki RD-33, te same które napędzają chińsko-pakistański samolot FC-1/JF-17. Kolejne maszyny mają otrzymać chińskie silniki Guizhou WS-13. Według nieoficjalnych informacji J-31 ma przenosić więcej uzbrojenia niż uważany za jego amerykański odpowiednik F-35. Samolot mierzący 16, 9 m jest o ok. półtora metra dłuższy od F-35, a rozpiętość jego skrzydeł 11,5 metra jest większa od rozpiętości skrzydeł F-35 w wersjach A i B (10,7 m), ale nie od operującego z lotniskowców F-35C (13,1 m).

China International Aviation & Aerospace Exhibition znana też pod nazwą Airshow China to największe chińskie targi oraz wystawa wojskowego i cywilnego sprzętu lotniczego, która odbywa się co dwa lata od 1996 roku w mieście Zhuhai. W 2012 roku w targach brało udział 650 firm z 39 krajów i odwiedziło je ok. 350 tys. zwiedzających.

Andrzej Hładij

Okazuje się, że J-31 zostanie wyposażony w rosyjskie silniki Klimow RD-93, o czym poinformował w Zhuhai przedstawiciel konsorcjum Rosoboronexport. Jest to spowodowane problemami chińczyków z rozwojem własnych jednostek Guizhou WS-13 i WS-13A. Najwyraźniej tych danych nie udało się ukraść Amerykanom. RD-93 jest wariantem eksportowym silnika RD-33 stosowanego w myśliwcach MiG-29 i MiG-35. Z dopalaczem osiąga on moc ponad 80 kN, natomiast WS-13 i WS-13A mają być o 20 kN mocniejsze.

Defence24
Dowiedz się więcej na temat: J-31 | chiński myśliwiec | myśliwiec piątej generacji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama