Reklama

Nowe machiny wojenne Rosji

Rosja modernizuje swoje uzbrojenie. Do 2020 roku ruszy produkcja nowego myśliwca, bombowca i bojowego wozu wsparcia. Co wiadomo o tych maszynach?

Na międzynarodowej wystawie broni Russia Arms EXPO w Niżnym Tagile Rosjanie zaprezentowali bojowy wóz wsparcia o nazwie BMPT72 (Terminator 2). Maszyna powstała na bazie radzieckiego czołgu T-72, który do użytku wszedł w 1978 roku. Dzisiaj jest on podstawowym komponentem polskich wojsk pancernych.

Reklama

Pojazd został opracowany pod kątem skutecznej siły ognia, wysokiej mobilności i wytrzymałości. Jego głównym zadaniem będzie niszczenie pojazdów opancerzonych (czołgów, wozów bojowych piechoty). Na wyposażeniu znalazły się m.in. dwie armaty automatyczne 2A42 kalibru 30 mm, granatniki oraz wyrzutnie rakiet. Nie zabraknie także szeregu systemów poprawiających celność oraz namierzanie. Maszyna będzie sprzedawana w dwóch wersjach silnikowych - B84MC o mocy 850 koni mechanicznych oraz B92C2 o mocy 1000 koni.

Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest opracowanie i wbudowanie nowego bombowca strategicznego. W 2013 roku Rosyjskie Siły Powietrzne zatwierdziły projekt o nazwie PAK-DA, który - jak twierdzi jeden z ich generałów - narodził się kilka lat temu. Gotowa maszyna zastąpi starzejącą się flotę 63 samolotów Tupolew Tu-95MS Bear oraz 13Tu-160 Blackjack.

PAK-DA będzie ponaddźwiękową konstrukcją opartą o układ latającego skrzydła. Jego twórca - również Tupolew - zapewnia o wykorzystaniu zaawansowanych technologii umożliwiających ukrywanie się przed wrogimi systemami radarowymi. Na wyposażeniu znajdzie się broń konwencjonalna oraz atomowa. Jeśli prace potoczą się zgodnie z planem, to produkcja bombowca ruszy w 2020 roku, a do służby wejdzie 5 lat później.

Gwiazdą wrześniowych podmoskiewskich pokazów lotniczych MAKS był rosyjski myśliwiec piątej generacji Suchoj T-50 (PAK FA), a więc odpowiedź na amerykańskie samoloty F-22 czy chińskie J-20. Maszyna jest dwusilnikową konstrukcją w układzie klasycznym, wyposażoną w technologię stealth.

Testy kołowania pierwszego prototypu odbyły się w styczniu 2009 roku, natomiast oblot - rok później. Do grudnia 2012 powstały 4 prototypy oraz 3 makiety. Wprowadzenie myśliwca do służby powinno nastąpić w 2015 roku.

INTERIA.PL

Reklama