Ultra HD - perspektywy dla operatora satelitarnego

Chociaż w 2020 roku drogą satelitarne nadawane ma być ponad 300 kanałów UHD, to nadal wiele jest do zrobienia, aby zapewnić, że telewizja ultrawysokiej rozdzielczości odniesie sukces. Takie są wnioski Hispasat Innovation Days w Londynie.

Jorge Rodríguez, menadżer ds. marketingu tego hiszpańskiego operatora, powiedział, że wielkość dostaw urządzeń 4K stale rośnie, przy czym widzowie najczęściej korzystają na potrzeby 4K z urządzeń streamingowych. Przyznał, że wskaźnik penetracji UHD wciąż jest niski, a największe zainteresowanie tą nową technologią jest zauważalne w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej.

Reklama

Rodríguez dodał, że dla operatorów i dostawców treści lata 2017 i 2018 będą krytycznymi zarówno dla przyjęcia 4K, jak i uruchamiania nowych kanałów 4K. Ponadto dostawcy usług spodziewają się dodatkowych przychodów z usług UHD.

Obecnie 69 proc. widzów w obu Amerykach jest gotowych zapłacić dodatkowo za takie usługi - o 10-30 proc. więcej - w porównaniu z 67 proc. w EMEA i 63 proc. w regionie Azji i Pacyfiku.  Te wskaźniki spadają znacząco w przypadku osób, które chcą zapłacić znacznie więcej (o ponad 30 proc.): 10 proc. w Ameryce, 16 proc. w EMEA i 13 proc. w regionie Azji i Pacyfiku. Znaczna liczba widzów (18 proc. w Ameryce, 13 proc. w EMEA I 17 proc. w regionie Azji i Pacyfiku) nie chce płacić więcej za 4K.

Rodríguez powiedział również, że sport na żywo nadal napędza produkcję UHD. Za nim są premiery filmowe i VOD. Przedstawił także główne obawy operatorów i producentów treści, dotyczące wdrożenia UHD/HDR. Największą obawą jest mała dostępność treści 4K (odpowiednio 29 proc., 18 proc.), a następnie konieczność zapewnienia wersji SD, HD, 4K i HDR (25 proc., 16 proc.).

Rodríguez stwierdził, że czynnikami biznesowymi/technologicznymi o największym wpływie na sukces 4K będą prawdopodobnie możliwości urządzeń, dostępne przepustowości i kwestie biznesowe.

 Janusz Sulisz