Reklama

Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w e-handlu

O tym, jak w internetowych zakupach wykorzystuje się potencjał sztucznej inteligencji (artificial inteligence) i głębokiego uczenia (deep learning), rozmawiamy z Rainerem Kraftem, ekspertem AI w niemieckiej firmie Zalando.

Interia: Czym zajmujecie się w Zalando Research?

Reklama

- Zbudowaliśmy laboratorium badawcze, które koncentruje się na ważnych długoterminowych i strategicznych kwestiach dla Zalando w związku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i głębokiego uczenia jako głównej kompetencji. Moją rolą w Zalando jest organizowanie badań, wspieranie zespołu i udzielanie wskazówek dotyczących ogólnego kierunku badań.
 
Ma pan bardzo duży background akademicki i doświadczenie we współpracy z firmami stricte kojarzonymi z IT (np. IBM). Skąd decyzja o przejściu do Zalando?

- Chciałem wykorzystać moją wiedzę i doświadczenie w konkretnej i ekscytującej dziedzinie, jaką jest moda. Przykładowo - podczas mojej pracy w Yahoo w Zespole ds. Wyników Wyszukiwania - zajmowałem się bardzo szerokim zakresem tematów, od wiadomości po filmy, rozrywkę i tak dalej. Jeżeli obszar zainteresowań jest bardziej skoncentrowany (jak na przykład w przypadku mody), ogranicza on liczbę istotnych problemów konsumenta do przepracowania. Doprowadza to do znajdowania głębszych rozwiązań. Ogólnie rzecz biorąc, kiedy zaczynałem pracę w Zalando w 2016 r., Zespoły ds. Optymalizacji Wyników Wyszukiwania i Personalizacji były bardzo małe, nie było również dedykowanej organizacji badawczej. Był to doskonały moment, by na połączyć te obszary i systematycznie je rozwijać. Pozwoliło to na wykorzystanie synergii działu badań i inżynierii w skali, której wymaga Zalando.

Przeciętnemu klientowi robiącemu zakupy w internecie firma Zalando, jak i jej podobne, w ogóle nie kojarzy się ze skomplikowaną technologią. Prawda jest inna - jak bardzo innowacje wpływają na działanie całej spółki, a konkretnie - e-zakupów? 

- Wygląd powierzchowny nie odzwierciedla tego, czym naprawdę jest Zalando - a jest przede wszystkim firmą technologiczną. Łącznie pracuje u nas ponad 2000 inżynierów, menedżerów produktu i analityków danych oraz ponad 120 naukowców. Technologia tkwi w każdym aspekcie działalności Zalando i wciąż szukamy sposobów, na jakie możemy rozwiązać problemy naszych klientów za jej pomocą. To istotne zwłaszcza, że rozwój technologiczny przyspiesza w zawrotnym tempie, a przy pomocy sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie stworzyć nowatorskie rozwiązania, niemożliwe do zaistnienia bez jej użycia. Wystarczy spojrzeć na stronę internetową lub aplikację Zalando - nieustannie pracujemy nad tym, aby każde doświadczenie klienta było w pełni spersonalizowane, co finalnie skutkuje 24 milionami spersonalizowanych doświadczeń. Już teraz przy logowaniu do strony Zalando, każdy użytkownik widzi indywidualne rekomendacje, które przede wszystkim odpowiadają jego aktualnym potrzebom i preferencjom.

Z którego osiągnięcia podczas prac w Zalando Research jest pan najbardziej dumny?
 
- W Zalando Research rozpoczęliśmy strategiczny projekt o nazwie "FashionDNA". Wiązał się on z nowatorskimi badaniami nad sztuczną inteligencją i wieloma eksperymentami. Na początku nie było jasne, czy uda nam się uzyskać rezultaty, które wprowadzą duże zmiany na rynku modowym. Celem było lepsze zrozumienie naszych algorytmów dotyczących artykułów o modzie. Jako człowiek możesz zobaczyć, jak wygląda artykuł, jaki jest w dotyku, a algorytmy potrzebują danych do pracy, dlatego wymagana jest cyfrowa reprezentacja artykułów, z którymi mogą pracować. 

- W ciągu dwóch lat zespół badawczy był w stanie potwierdzić wyniki badań i we współpracy z naszymi zespołami inżynierami dodać FashionDNA do platformy Zalando. W rezultacie FashionDNA jest teraz łatwo dostępny i może być używany przez inne zespoły, aby poprawić ogólne wrażenia klienta. Przykładowo - w propozycjach artykułów, które też użytkownikowi mogą się spodobać, po pojawieniu się nowych artykułów, występował problem "zimnego startu", gdy nie było jeszcze wielu dostępnych danych na ich temat. Zasadniczo nowe ubrania nie mogły być polecane. Z FashionDNA rozwiązuje ten i wiele innych problemów. 

Jakie będą najważniejsze - pańskim zdaniem - innowacje w szeroko rozumianym e-handlu i e-zakupach w najbliższych 3 do 5 latach?
 

- Innowacje są trudne do przewidzenia. Myślę, że ze względu na to, że sztuczna inteligencja szybko zmienia rynek nowych technologii, na rynku e-commerce powstanie wiele nowych aplikacji, a kilka z nich będzie przełomowych. Weźmy na przykład interakcje z mową - kilka lat temu technologia rozpoznawania mowy nie była na tyle dokładna, aby można było jej używać w szerokim zakresie, a w dzisiejszych czasach jest ona dokładniejsza niż rozpoznawanie mowy przez ludzi. Bazując na tym, przewiduję bardziej nowatorskie interfejsy użytkownika oparte na mowie, zwłaszcza w przestrzeni mobilnej, ale także na urządzeniach, jak Alexa czy Google Home, które mogą znaleźć znacznie szersze zastosowanie. W obszarze mody przewiduję także powstanie nowych sposobów kupowania mody przez klientów. Mam nadzieję, że Zalando stanie się częścią tego ruchu, by ponownie zredefiniować modę.

 

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: zalando | zakupy internetowe | e-handel