W przestworzach

Concorde naszych czasów - X-59 nabiera kształtów

"Cichy" naddźwiękowy odrzutowiec Lockheed Martin jest coraz bliżej pierwszego lotu. X-59 ma być następcą Concorde'a i może wynieść loty pasażerskie na zupełnie inny poziom.

Na udostępnionym materiale wideo, widać łączenie "głównych sekcji samolotu", co potwierdza, że owoc współpracy NASA i Lockheed Martin - X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) - jest coraz bliżej ukończenia. Na pierwszy lot trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

X-59, którego projekt został po raz pierwszy ujawniony w 2019 roku, stopniowo nabiera kształtów. Samolot jest budowany w Lockheed Martin Skunk Works w Palmdale w Kalifornii. Po zakończeniu prac, naddźwiękowy odrzutowiec będzie mógł poruszać się z prędkością 1,4 Macha, czyli 1488 km/h.

X-59 został specjalnie zaprojektowany ze smukłym, długim na 9 m nosem, który obniża grom dźwiękowy, gdy odrzutowiec przekroczy prędkość dźwięku 1235 km/h. Powinno to pozwolić mu na osiągnięcie prędkości naddźwiękowych wkrótce po starcie. Concorde musiał poruszać się z mniejszymi prędkościami nad zaludnionymi obszarami z powodu donośnego gromu dźwiękowego.

Reklama

NASA przyznała Lockheed Martin kontrakt o wartości 247,5 mln dolarów na rozwój X-59. Oczekuje się, że firma zakończy budowę naddźwiękowego odrzutowca w tym roku, a następnie przejdzie do fazy lotów testowych w 2022 roku. Jak podaje Inceptive Mind, gotowy samolot ma mieć 28,6 m długości i rozpiętość skrzydeł 9 m. Jego maksymalna masa startowa wyniesie 14 700 kg.

Krótki klip wideo opublikowany przez NASA pokazuje składanie różnych części kadłuba i skrzydeł X-59. Inżynierowie pracujący nad X-59 wykorzystali projekcje laserowe, aby sprawdzić, czy wstępnie nawiercone części zostały prawidłowo zamontowane podczas budowy.

NASA i Lockheed Martin nie są jedynymi firmami pracującymi nad samolotami ponaddźwiękowymi. Warto wspomnieć choćby o firmie Boom Supersonic, która otrzymała niedawno kontrakt o wartości 3 mld dol. od United Airlines.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot pasażerski | samolot naddźwiękowy | X-59 QueSST | Concorde
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy