Toyota stworzyła materiał do druku 3D

Toyota od lat eksperymentuje z prototypowymi materiałami, mającymi ułatwić produkcję samochodów. Wynikiem badań jest przełomowa żywica akrylowa, która umożliwia tworzenie elementów o wysokiej dokładności i ponadprzeciętnej wytrzymałości.

Żywica akrylowa nazwana Accura AMX Rigid, to materiał, który służy do produkcji różnych elementów przy pomocy drukarek 3D. Liczne testy dowiodły, że elementy wytworzone z tego materiału mają o wiele wyższą jakość niż produkty tworzone metodą wtryskową, a ich wytrzymałość na nacisk i odkształcenie jest porównywalna z tworzywami termoplastycznymi. Wysokie właściwości izotropowe umożliwiają większą powtarzalność i dokładność podczas produkcji części.

Inspiracją dla poszukiwania nowego materiału były potrzeby Toyota Gazoo Racing - wyścigowego zespołu japońskiego producenta. Celem było wyniesienie procesów produkcyjnych na jeszcze wyższy poziom. Doświadczenie sportowej dywizji Toyoty z technologią druku 3D odegrały ważną rolę. A jeszcze większą była chęć tworzenia podzespołów o większych rozmiarach i na jeszcze większą skalę.

Reklama

Dla Toyoty szczególnie istotna okazała się też jakość nowego materiału, w tym jego wytrzymałość oraz odporność na zużycie. “...elementy wykonane w tej technologii mają gładkie ściany boczne i mają doskonałą wytrzymałość izotropową, a to ma kluczowe znaczenie dla często używanych podzespołów. Teraz mamy pewność, że jesteśmy w stanie odwzorować każdy element, a nowa część będzie miała dokładnie takie same właściwości" - powiedział Alexander Liebold z działu inżynierii produkcji i technologii przyszłości Toyota Gazoo Racing.

Toyota jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który korzysta z przełomowej żywicy akrylowej, ale materiał ma szerokie zastosowanie także w innych branżach. Można z niego stworzyć m.in. obudowy, wsporniki, zatrzaski, elementy wnętrza samochodów, ale też dźwignie konstrukcyjne, wielkogabarytowe panele. W zasadzie wszędzie tam, gdzie niezbędne są niestandardowe elementy, ale też w sektorach, które do tej pory korzystały np. z procesów produkcji metodą wtryskową.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Druk 3D | motoryzacja | technologia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy